4x4 Club Slovakia
http://4x4club.sk/forum/

Tazna sila navijaku
http://4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=109&t=14100
Stránka 3 z 6

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 11:21 ]
Predmet príspevku: 

OGO píše:
No, tak teraz mi povedzte, váš názor. Všetcia tvrdíte, že v reále je problém ideálne nakrmiť navijak, Rado má špeciálne napájanie a tiež tvrdí, že cca 25 sekúnd. Tak mi povedzte, či by sa neoplatilo začať sa zaoberať navijakom, ktorý by nebol závislý na elektrine, ale by bol mechanický a poháňal by ho samotný motor auta, cez nejakú prevodovku, spojku...či by to nebolo výhodnejšie ? Účinnosťou, spoľahlivostne, finančne, technickou náročnosťou ? A prosím to je otázka laika. Dik.

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 11:51 ]
Predmet príspevku: 

Ano OGO, správne. Prepáč moju úprimnosť, ale aj tvoj predošlý príspevok bol taký. Teda pohľad úplného laika.
Ten benzínovo-motorový navijak je pre vyprostenie auta nezmysel. Drahý, neefektívny a slabý.
Silu 2tony vyvinie aj ručný ráčňový navijak - je podstatne lacnejší, ale nikto ho nepoužíva aj tak. Lebo sme v praxi zistili, že nepomôže.
O mechanických navijakoch vieme dávno, netreba ich objavovať. Ale zrejme je tu problém, ktorý sa nedá riešiť tak jednoducho ako si laicky predstavuješ (že by mechanický výstup - náhon :smt139 ?). A to najmä technickou náročnosťou, finančne, spoľahlivosťou.... :-D
Takže nám vychádzajú len 2 ďalšie varianty, z toho je tá elektrická najmä finančne a technickou náročnosťou viac dostupná ako hydraulická. A to aj napriek tomu, že viem, že nedokážem v aute relevantne napájať navijak plným prúdom - proste použijem kladku alebo dve aby som sa vyhol prúdovej špičke.

K tomu meraniu ťažnej sily: uprednostnil by som predsa len postup podľa normy ČSN 27 8159 oproti tvojim 5-tim tonám cementu a použil by som určite meradlo DYNAFOR LLX aby som sa vyhol Shreckovým problémom s rozbitým ciferníkom. A meral by som určite bez kladky, lebo takú kladku, čo nenásobí ťažnú silu nepoznám - a to mám tiež technické vzdelanie.

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 12:02 ]
Predmet príspevku: 

No počkaj, Jenki, fyziku som mal už dávno alebo mi niečo ušlo (alebo sa nerozumieme),

ale jednoduchá kladka len mení smer pôsobenia sily.

To, že ňou dokážeme pri vyťahovaní sami seba zdvojnásobiť veľkosť, je len špeciálnym zapojením, nie?

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 12:17 ]
Predmet príspevku: 

Ak sa nemýlim, tak k znásobeniu dochádza pri použití voľnej kladky, t.j. bremeno je upnuté o kladku a jeden koniec lana je pevne upnutý napr. o strom. Neviem o žiadnom špeciálnom zapojení.
Smer sily mení len pevná kladka - ale to zasa neviem kde by v meraní mala byť umiestnená, resp. aký by tam mala účel.

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 12:38 ]
Predmet príspevku: 

Ok, tak to vidíme rovnako. "Špeciálnym" som myslel spôsob, keď sám seba ťaháš navijakom cez kladku.

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 14:08 ]
Predmet príspevku: 

No, a v tom je ten háčik. Ak sám seba, tak cez kladky. Cez 2 kladky. Takto:
Obrázok
Ak niekoho iného tak cez kladku. Cez 1. A na nej musí viesiť on ťahaný, koniec lana niekde o strom napevno. Teda takto:
Obrázok
Inak to nefunguje.

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 14:29 ]
Predmet príspevku: 

No ešte je možnosť (druhýobrázok), že Ty(ťahajúci) si čierna bodka, závažie s označením 1 je strom a červená šípka je ťahaný.
Kladku používaš, ale nemeníš veľkosť ťahu, len smer.

Nemáme rozpor, len si musíme ujednotiť terminológiu.

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 14:54 ]
Predmet príspevku: 

O žiadny rozpor samo nejde, len o fakty. V tom prípade by sa ale zrejme jednalo o pevnú kladku a bolo by to takto:
Obrázok
Závažie musí byť vždy upútané o voľnú kladku, aby došlo k redukcii sily, inak kúzlo nefunguje (ako si na začiatku aj povedal).

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 15:08 ]
Predmet príspevku: 

Tak.
Počuj, tie obrášťoky máš nachystané či ich tvoríš?

Autor:  thunder [ Pon, 12.12.2011, 15:09 ]
Predmet príspevku: 

jenki, rado: klobuk dole... tomuto hovorim vysvetlenie "for dummies"...

... to by som to konecne mohol uz aj ja pochopit... :-D

Autor:  ORC [ Pon, 12.12.2011, 15:13 ]
Predmet príspevku: 

rado nd píše:
Tak.
Počuj, tie obrášťoky máš nachystané či ich tvoríš?

Wikipedia :D

Alebo takto?

Obrázok

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 15:20 ]
Predmet príspevku: 

:-D čo som kúzelník? Aj keď kresliť celkom viem :) teda, v počítači.
Samozrejme, že som si to po jednom nezdarenom "štrikovanom" ťahaní Tiborovho Patrola na jame musel zoštudovať poriadne. Nešlo mi do hlavy, kde udelali soudruzi chybu - 2 autá s kladkami a ništ.
Pogoooglil som a odvtedy si pamätám, kde a ako to je. A už aj viem, kde sme robili chybu :). Preto už nosím kladky 2.
Takže tak.

P.S.
Thunder, ja si ale stále neviem predstaviť, ako ste sa ťahali predným navijakom dozadu. To je zase pre mňa záhada. A to by sa mi občas veľmi hodilo. Pustíš aj ty info? :wink:

Autor:  jenki [ Pon, 12.12.2011, 15:31 ]
Predmet príspevku: 

ORC píše:
Wikipedia :D

Alebo takto?

Obrázok

Správne Ďuro :-D
Až na ten obrázok tu vyššie. Ten síce hovorí pravdu, ale nie o vyprosťovaní, ale o ťahaní nákladu (čierny krúžok na voľnej kladke). A v tom spočíva práve tá malá zrada. Tretí obrázok ukazuje v skutočnosti polovičnú ťažnú silu, nie tretinovú (ak sú teda tie čierne krúžky pevné) pri vyprosťovaní auta a kladka slúži na otočenie smeru pôsobiacej sily.
Pánko čo to nakreslil do návodu píše o ťahaní nákladu, nie o ťahaní auta. Je to nakreslené tak, že to dokáže zamotať hlavu.
Dá sa to odmerať aj na stole s malým školským silomerom.

Autor:  rado nd [ Pon, 12.12.2011, 15:40 ]
Predmet príspevku: 

jenki píše:
Thunder, ja si ale stále neviem predstaviť, ako ste sa ťahali predným navijakom dozadu. To je zase pre mňa záhada. A to by sa mi občas veľmi hodilo. Pustíš aj ty info? :wink:

Jenki,

rozprávalo mi to niekoľko svedkov, videl som videjko a aj tak som neveril.

Ale ide to aj zdôvodniť, len na jedno auto potrebuješ 4-5 kladiek.

Vtip je v tej poslednej.

Nech dá thunder podrobnosti.

Autor:  thunder [ Pon, 12.12.2011, 15:43 ]
Predmet príspevku: 

Obrázok

tusim to bolo takto.

realne som navijal lano a auto cuvalo. ale vysvetlenie prosim odomna nechci. pozeral som ako puk, ze kam ma to vezie. ftip bude asi v tom V-cku za zadkom a mozno o nejakom uhle tam. a budem rad, ak to s radom nejako vysvetlite. som lenivy namahat zavity... ;-)

inak je to v praxi asi len tazko pouzitelne. tolko pevnych bodov a tak idealne umiestnenych asi tazko v tom danom problematickom mieste najdes, aj keby si mal zrovna v batozine tolko kladiek a v spulke tak dlhe lano...

a okrem ineho som bol rad, ze nam auto ostalo v jednom kuse a neroztrhli sme ho na polovicu... :-D
rescue ma video, mohol by ho sem dat...

Stránka 3 z 6 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/