Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Pia, 11.07.2025, 1:11
Dnes je piatok 11. júla 2025, meniny má Milota a zajtra Nina




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 64 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
 Este raz pevnostaky a EU 
Autor Správa
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Jano JP píše:
(..) na žiadne miesto na lane nikdy nevyvinieš väčšiu silu, ako je sila navijaka, kladkami ju rozkladáš na polovice...


moment, toto nesedi. S prvou polovickou suhlas, ale sila sa kladkami nasobi. Zatazenie lana je furt take, aky je tah navijaku, a to vsade. Dvojnasobne zatazenie lana na vrchole kladky je blbost, to by tam nemusela byt.

Takze pri navijaku 5t, 10m/min pritiahnes za minutu (priklad):
- napriamo 5.000 kg, 10 m
- cez jednu kladku 10.000 kg, 5 m
- cez dve kladky 15.000 kg, 3,3 m
- cez tri kladky 20.000 kg, 2,5 m

Takze teoreticky s patrolom roztrhnem aj osemstopatnastku, za predpokladu, ze mam dostatocne dlhy spagatik a je to kde uvazovat. Kapisto?

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Štv, 28.02.2008, 9:00
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 25.12.2007, 15:32
Príspevky: 647
Bydlisko: Ko PD
Odpoveď s citáciou
Poslať re
Skôr by som to formuloval takto-navijakom 5t vyvinieš na priamo silu 50 000 newtonov,cez jednu kladku 100000 N,....takže ked daš aj desať kladiek sila ktorou posobií na lano je stale tých 50000N teda po nasom 5t ,ale na teleso pôsobíš silou10 krat väčšou a tuto silu musia držať kotviace miesta telesa a napr náraznika.

_________________
UAZ,,Wrangler CRD


Štv, 28.02.2008, 9:11
Profil
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Ano ano... ja som to pre laikov nechcel komplikovat. A ti co vedia co je kp nepotrebuju vysvetlenie.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Štv, 28.02.2008, 9:16
Profil
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
... s kladkami sa dajú robiť všelijaké pesstvá..

Keď už dôjde na ťahanie na cez kladku, tak obvykle je zapadnuté auto tak na fest, že jeden vyprosťovač ho nevytiahne. Zapadnutý sa ani nepohne a ťahajúci sa na zabrzdených kolách ťahá k nemu. Takže sa to potom robí takto :

Obrázok

... ak to nepomôže, tak podľa zásady "kde nepomôže sila, pomôže ešte väčšia sila" príde čas druhej kladky :

Obrázok

... dtto ako samovyprostenie o dva stromy :

Obrázok

_________________
SLOW & FURIOUS


Štv, 28.02.2008, 10:14
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
MoostanQue isto je to blbost s tym dvojnasobnym zatazenim lana?
Nemyslim. Tam sa to dvojnasobne zatazenie asi myslelo na tej kladke kde sa lano nehybe teda na tom kratkom lane ktore je upnute na tahane vozidlo v dvoch bodoch. Povedalo sa ze vtedy sa ta sila ktorou tahas rozdeli na dva upinacie body tak ak tam mas z navijaka 50000N tak na kladku posobis tou istou silou a na kazdy bod 25000 N tak na vrchole lana je sila dvojnasobna teda ta povodna (sucet sil z kazdeho ramena lana co je na tahanm vozidle). Ono sa tos etko zacalo tym z ako sa vyhnut utrhnutiu tazneho haku.

Teda tak to vidim ja

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 10:17
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Ved ale ked to kladkujete a tym vyvyjate vacsiu silu cez kladky tak dade na tom lane musie tiez posobit ta vacsia sila vsak? ved ked ako na obrazky mate jedny kladku upevnenu o tahane auto tak na vrchole tej klady posobi dvojnasobna sila navijaku teda auto sa zacne hybat aj kes bez kladky nie ale ta sila je stale na lane. teda asi tak z obrazka.

Ked je ale kladiek vac ako na obr od martina tak je apnute na viac bodoch na tahanom aute a zas sa meni zataz na lano. niesom isty presne ako ale sa na to este kuknem.

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 10:24
Profil WWW
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Takze este raz a polopatisticky: pri tahani cez jednu kladku je lano namahane tahom navijaku, tym to hasne. Kladka je vsak namahana dvojnasobkom - a logicky i vsetko za nou, teda i to, cim je uviazana. Takze pri pouziti predchadzajuceho prikladu, 5t navijak:
- lano je zatazene 5t
- kladka 10t
- lano za kladkou 10t

Ak pouzijes dvojkladku, je kratke lano (na dvoch hakoch do V) zatazene 5t (kazdy koniec logicky) - takze tahas 10t, ale namahanie lana je iba 5, pretoze su tam akoby dve. Teoreticky to ide s dvomi kratkymi lanami rovnakej dlzky, ak tahas priamo. V momente ked zacnes tahat z uhla, sa jedno lano trochu uvolni, to druhe sa o to viac napne, a prenasa vacsiu zataz. Preto je tam ta kladka na kratkom lane, aby sa sily na oba konce vyrovnavali - keby tam nebola, tak jedno usklbnes a druhe je volne. Jasno? alebo to mam namalovat? Skus si to na hrackarskej tatre s cvernou.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Štv, 28.02.2008, 10:31
Profil
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No ved presne to som napisal kua. A to ja viem ze naco je kladka na tom lane do v . Ale ked aj to das na dvoch kratkych lanach tak dov a tahas priamo Ano na kazde kratke lano polovica z tej sily taznej OK. Ale v bode de sa lana spajajy jedno s druhym j sila cela tazna teda sucet sil v ramenach hM?

100% ano

A kde sa spajaju ramena dvoch lan ked idu do V cez jednu kladku?
Na vrchole kladky?
Inac vsetkemu tomu rozumiem. Neni dovod sa rozculovat.
Ale pre moj pokoj na dusi si to idem este kuknut aby som naaaaaaacisto netrepal.

Ale dik a take it easy

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 10:48
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Dufam ze som nikoho zbytocne nenasral. :-D
Ak ano tak sa ospravedlnujem ale aj srdce treba precvit kus :-D :-D

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 10:52
Profil WWW
Mašinista
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 19.12.2006, 4:39
Príspevky: 1112
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Sak ja sa nerozculujem.. som kludny jak zelva :-D

Ano tak jak hovoris. Kladka je namahana dvojnasobkom, ale lano nie - ani na vrchole kladky.

_________________
Bežný automobil v základnej výbave.
Nóóikdyž.. :smt077


Štv, 28.02.2008, 10:57
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 25.12.2007, 15:32
Príspevky: 647
Bydlisko: Ko PD
Odpoveď s citáciou
Poslať re
Chlapi je to fyzika ktora sa vyučuje na zakladnej škole možno zrozumitelnejšie a bližšie by vam to vysvetlil petriik ;-)
skus si to predstaviť takto miesto pomocneho lana tam teoreticky ohneš tyč na vrch ohybu umiestniš kladku na konce tyče pôsobi sila polovičná- pri dvoch koncoch.ked tu tyč rozstrapkaš na štyri konce tak každý uchyt bude prenašať 1/4 sily.

_________________
UAZ,,Wrangler CRD


Štv, 28.02.2008, 11:45
Profil
Legenda Offroadu
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 10:45
Príspevky: 3010
Bydlisko: Rimavská Sobota
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Ked to tak citam tak ja som vlastne myslel nieco uplne ine.
Skratka, mam 5 t navijak, naskladam si tam 10 kladiek na koniec si tam zavazie 55 t. Tak ho neutiahnem lebo my roztrhne lano, zdeformuje kladky...

_________________
Bilancia skrývky humusového horizontu poľnohospodárskej pôdy.


Štv, 28.02.2008, 16:04
Profil WWW
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
utiahneš. Lanu sa nič nestane, pretože sa ťažná sila podelí počtom lán. A kladkám tiež nie, pretože na ne bude vždy pôsobiť iba dvonásobok sily v lanách (na každú kladku dve laná) Keby na to prišlo a mal si dostatok malých kladiek a príslušnú dĺžku šnóry na prádlo, tak to odtiahneš aj ručne. Len sa nabeháš. Ako povedal kolega Archimédes. "Dajte mi pevný bod a ja pohnem zemegulou"

_________________
SLOW & FURIOUS


Štv, 28.02.2008, 16:27
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Cim viac spekulujem tym viac tomu verim ze to nebude viac to lano namahat. viac kladiek, viec uponov na tahanom aute, kazdy je namahany len castou celkovej sily. Keby som nemusel furt robit idem na zakladny skolu nazad aby som nezdechol hlupy :oops: :-D

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 20:53
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.02.2008, 4:34
Príspevky: 175
Bydlisko: Brezno
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Nazad k teme. Pevnostak je pevnostak. Da sa teda upravit origo naraznik aby sa zvisil najazdovy uhol a teda aby s tym neboli problemi s organmi a pri stk?
Lebo ma to sere riadne s tymi pevnostaky by som hned mal cacane auticko kua.

_________________
JEEP grand cherokee 99
4.7 V8 :)


Štv, 28.02.2008, 20:56
Profil WWW
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 64 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: