4x4 Club Slovakia
http://4x4club.sk/forum/

dve batérie do auta - čo na to potrebujem a koľko to stojí??
http://4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=141&t=1492
Stránka 1 z 3

Autor:  Slavo [ Sob, 07.04.2007, 18:53 ]
Predmet príspevku:  dve batérie do auta - čo na to potrebujem a koľko to stojí??

Dve autobatérié
tak pár otázok:
1/ čo všetko potrebujem k tomu ???
2/ koľko grošíkov to víde???
3/ ako to všetko zapojiť???

Autor:  Martin 4 [ Ned, 08.04.2007, 10:09 ]
Predmet príspevku: 

Druhú baterku potrebuješ najmä keď máš na aute naviják. Takže sa Ti to oplatí leda že také do budúcne plánuješ.

Na Patrole Y61 bude asi trocha problém kam s tým (s baterkou)

Starší Y60 má totiž v motorovom priestore vynechané miesto kde sa druhá baterka presne vojde. Y61 už s druhou baterkou nepočíta a plac nad lavým blatníkom je zaprataný.



Takže najprv vymysli kam fyzicky druhú baterku pribastlíš.
(Nezabudni že baterka je z olova, takže je nakazene ťažká. Za dosť nešetrných okolností prevádzky terénneho auta bude uchytenie baterky nemálo namáhané, takže ako samotný kastlík, tak aj to o čo ho prirobíš musí také namáhanie dlhodobo znášať )

O tom ako zapojiť dve baterky v jednom aute sa už popísalo mnoho MB diskového priestoru. Prebralo sa už asi skoro všetko počínajúc rôznymi dômyselnými elektronickými vymyslenosťami až po spriahnutie na tvrdo hrubým drátom.

Takže s kraja... v prípade záujmu Ti firma Taubenreuter prostredníctvom svojho slovenského dealera CB One rada dodá orginálny hardvér na spriahnutie bateriek. Radšej som ani neskúmal čo zato.... ale nepochybujem že ukrutne vela.

Opačne - najjednoduchšia možnosť je proste spriahnuť dve rovnaké baterky paralelne natvrdo. Tojoty to tak bežne robia a nezdá sa že by s tým mali problém. Takýto prostý trik má drobnú nevýhodu že tak síce získaš velkú kapacitu, ale keď baterky vybiješ, tak sú vybité a Ty si nahratý.

Takže asi najoblúbenejší je tretí spôsob, keď pôvodná baterka zostane napojená na sieť auta ako primárna a dodatočná baterka je napojen cez mocný vypínač na pôvodnú baterku ako sekundárna.
Keď je auto odstavené, baterky sú rozpojené. Spotrebiče ktoré sú pri odstavenom aute v činnosti (alarm, rádio, navigácia, vysielačky) si berú elektriku len z primárnej. Pri štarte je odpojovačom pripojená aj sekundárna baterka a štart a jazda (keď alternátor baterky dobíja) ide z oboch.
Tak je zariadené, že v sekundárnej baterke je vždy dosť elektriky na nahodenie auta a v oboch dokopy je dosť elektriky aj na náročnejšie navijákovanie.

Čiže okrem hrubých drátov ešte potrebuješ jeden aspoň 1000 A odpojovač. Môžeš použiť lacné riešenie - ručne ovládaný odpojovač bateriek z náklaďáku (lacné, jednoduché a nešikovné.... furt treba behať pod kapotu) alebo solenoidom ovládaný odpojovač určený na odpájanie navijáku (pohodlné a drahé... dodá CB One)

Keď to budeš robiť, snaž sa aby boli dráty čo najkratšie.

Zatial sa zdá byť celkom šikovné použiť ako sekundárnu baterku namiesto štartovacej baterky špeciálnu trakčnú batériu Nedáva síce taký velký prúd pri štarte (na to je primárna baterka) ale zato vie dávať dlhodobo eletriku pre elektromotory (napr. naviják) a lepšie znáša hlboké vybitie. Trakčné baterky vyzerajú presne tak isto ako štartovacie, len majú inak usporiadané dosky s aktívnou hmotou. Pre porovnanie, štartovacia baterka Banner Uni Bull (červená) 80 Ah stojí čosi vyše 4000,- a trakčná baterka Banner 80 Ah bola asi o 150 korún drahšia.
Ručný odpojovač stojí okolo 500,- , solenoid Warn ak sa pamätám tak vyše 2000,- . Hrubé dráty, svorky a kabeloká sú dokopy pár stoviek.

Nezabudni, že výkon alternátora je dimenzovaný na pôvodnú kapacitu baterky. Ak sa kapacita zväčší, bude dlhšie trvať než sa baterky dobijú. takže ak budeš auto používať na krátke jazdy, alternátor nebude stíhať. Preto jesto žiadúce podchvíľou napichnúť baterky na nabíjačku.

Autor:  Slavo [ Ned, 08.04.2007, 11:50 ]
Predmet príspevku: 

juj no dííík moc, o druhej baterke premyšlam i kôli navijáku, ale hlavne i kôli chladničkám ktoré nosím cez leto v aute.
Idem s patrolom do Španielska na ryby a speť na SK budem viesť chladničku s rybkami / hodne veeeľkúúúú s veľkým odberom bo bude pozostávať z pertierových článkov/ preto mi hovorili že druhá baterka by bodla :P
NO a napojiť baterky doma na nabíjačku mi nerobí problém :wink:

Autor:  Martin 4 [ Ned, 08.04.2007, 15:37 ]
Predmet príspevku: 

...noooo tak potom by chladnička mala ísť zo sekundárnej baterky. Počas státia auta sa bude chladničkou vybíjať sekundárna baterka a primárna bude schovaná pre štartovanie.

Inááááč... doteraz som bol presvedčený že práve chladničky s Peltiérovým článkom majú malý odber elektriky... :roll:

Osobne som videl v akcii iba autochladničku s kompresorom a tá chladila fest a elektriky žrala ešte viac.

Ak ideš ďaleko a na dlho.... skôr by bolo načim uvážiť nejaký maličký agregátik na robenie elektriky... aleboooo... do slnečných končín solárne fotovoltaické panely. A aj viem kde také v Nitre predávajú... :roll:

Autor:  Slavo [ Ned, 08.04.2007, 19:33 ]
Predmet príspevku: 

no praveže pertierove članky papaju až vela :cry: :cry:
bude to chladnička cca 100 litrov. čiže až až veľiká.
no veľmi rad by so si zaobstaral i kompresorovu ale tie súúú veľmi veľmi drahé a nedaju sa podomacky vyrobiť. Idealna by bola chaldnička na plyn ale toľko peniažkov nemám :?

akkkooooooooo je to stými solarnimi člankami????? to by sa mi páčilo ešte viac ako agregáát, teda keby to nieje priliš drahéé :lol: :lol:
lebo v slnečných krajinác by to bodlo a cesta bude cca 2400 km dlhá...


Nooo prezrad kde ich predávajúú.... please

Autor:  Kapo [ Ned, 08.04.2007, 22:03 ]
Predmet príspevku: 

No ,baterky máme zapojené,tak môžem trochen mimo.

Slavo ,treba nejaké povolenie na rybolov v španielsku?Alebo inak,kde sa dá navolno chytať v EU?

A k tým chladnám,kolega si kúpil/asi 30 L ?/ do kamiona v česmade za cca 8 t ,a tá vie ísť na 12 V,24 V, plyn a tuším aj 220 V.

Autor:  Slavo [ Ned, 08.04.2007, 22:11 ]
Predmet príspevku: 

Kapo píše:
No ,baterky máme zapojené,tak môžem trochen mimo.

Slavo ,treba nejaké povolenie na rybolov v španielsku?Alebo inak,kde sa dá navolno chytať v EU?

A k tým chladnám,kolega si kúpil/asi 30 L ?/ do kamiona v česmade za cca 8 t ,a tá vie ísť na 12 V,24 V, plyn a tuším aj 220 V.


no 30L je málo a aj ja by som bral taku čo by bola na 220 a aj na plyn + 12V
rybolov: v španielsku: platiš štatu - Rio ebro na den 3ERUO spodna priehrada + štatny celoročny cca 2000 už neivem koľko to bolo a chytaš ...
ked chceš založ temu v sekcii rybolov a môžme kecať...
inak ryb je tam.... španieli tam maju kapra ako škodnu .... čiže... :twisted:

Autor:  Martin 4 [ Uto, 10.04.2007, 10:37 ]
Predmet príspevku: 

Onééé... k veci.

Mnohofunkčné autochladničky aj u firmy Auto Chmelár v Hornej Strede (pobočna v NR na Bratislavskej) ... ale to sú tie malé.

Solárne panely rôznych rozmerov a cien napr. tu :arrow: http://www.intercity.sk/
(stránka im príliš nefunguje, ale je tam kontakt)

Autor:  Milos [ Uto, 10.04.2007, 16:59 ]
Predmet príspevku: 

nieco by si mozno nasiel aj tu...

http://www.ekoenergia.sk/solar.htm

firma THERMO SOLAR v meste ZH

Autor:  Martin 4 [ Uto, 10.04.2007, 21:32 ]
Predmet príspevku: 

ehm... nožno som niečo prehliadol... ale neradno zamieňať solárne kolektory tepelné, kde sa ohrieva voda na kúrenie a kúpanie so solárnym kolektorom fotovoltaickým, kde sa slnečným svetlom robí elektrika.

Autor:  Dufi [ Uto, 10.04.2007, 21:54 ]
Predmet príspevku: 

Martin 4 píše:
ehm... nožno som niečo prehliadol... ale neradno zamieňať solárne kolektory tepelné, kde sa ohrieva voda na kúrenie a kúpanie so solárnym kolektorom fotovoltaickým, kde sa slnečným svetlom robí elektrika.


No ale sak aspon bude mat teplu vodu na sprchovanie ked uz nenastartuje.... :twisted: :smt127 :smt129

Autor:  Milos [ Uto, 10.04.2007, 22:32 ]
Predmet príspevku: 

Martin 4 píše:
ehm... nožno som niečo prehliadol... ale neradno zamieňať solárne kolektory tepelné, kde sa ohrieva voda na kúrenie a kúpanie so solárnym kolektorom fotovoltaickým, kde sa slnečným svetlom robí elektrika.


ja som len zo mozno by aj oni nieco vedeli... mozno poradit niekoho viem ze sa zaoberaju hlavne teplenou energiou ale tak clovek nikdy nevie :!:

Autor:  Slavo [ Štv, 12.04.2007, 16:47 ]
Predmet príspevku: 

[quote="Martin 4"] Pre porovnanie, štartovacia baterka Banner Uni Bull (červená) 80 Ah stojí čosi vyše 4000,- a trakčná baterka Banner 80 Ah bola asi o 150 korún drahšia.
Ručný odpojovač stojí okolo 500,- , solenoid Warn ak sa pamätám tak vyše 2000,- . Hrubé dráty, svorky a kabeloká sú dokopy pár stoviek.
[/quote


solenoid Warn ???
to je toto? :shock:
Obrázok

našiel som to na stranke:
http://www.navijaky4x4.cz/cz/prislusenstvi.html
Kde to zoženiem na Slovensku???

Autor:  palo-cherokee [ Pon, 16.04.2007, 8:52 ]
Predmet príspevku: 

Slavo píše:
solenoid Warn ???
to je toto? :shock:
našiel som to na stranke:
http://www.navijaky4x4.cz/cz/prislusenstvi.html
Kde to zoženiem na Slovensku???


To je presne ono.
Solenoid je v podstate relátko, schopné spínať veľmo veľké prúdy.
Takže zoženieš napríklad u predajcov navijákov (Radoffroad, CbOne Handlová, ORC v Blave)

alebo ak sa ti chce špekulovať, tak by sa dalo použiť aj z nejakého vysokozdvižného elektrického vozíka. Tam sa také oné používajú tiež, ale
nie je to ideálne riešenie, páč sú veľké, neforemné a hranaté a navyše nie sú zapúzdrené , lebo u VZV sa nepredpokladá prevázdka v bordelnom prostredí

Autor:  teslo [ Pon, 16.04.2007, 9:48 ]
Predmet príspevku: 

Tieto co su na obrazku maju dva pary silovych kontaktov. Je to zbytocne. Na pripajenie baterie staci iba jeden par. Presne take ako potrebujes pouziva WARN( napr 8274). A nieje solenoid ako solenoid. Predtym ako kupis si zisti jeho parametre, aby si potom nebol prekvapkany ked zhori. Dolezite je prudove zatazenie, ktore je solenoid schopny prezit.

Stránka 1 z 3 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/