Dnes je utorok 4. novembra 2025, meniny má Karol a zajtra Imrich  
	 
	
  
  
 
 
	
	 
  
	
			
	
	 Akú kapacitu má moja baterka?   
	
        
        
            | Autor | 
            Správa | 
         
        
			| 
				
				 janotoyotak 
				Začínajúci koumák 
				
					 Registrovaný: Sob, 17.02.2007, 15:04 Príspevky: 141 Bydlisko: Ba
				 
				 
			 | 
			
				  
				
					
						Nazdar koumáci,
 
v aute mám 2 baterky rovnakej kapacity (80Ah udávanej), rovnakého výrobcu a rovnakého veku (cca 5 rokov).
 Niesú rovnako zaťažené, pretože tam mám taký prešpekulovaný syystém relátok, solenoidov a inštalácie. Paralelene zapojené sú len pri nabíjaní (teda pri jazde) a pri navíjakovaní. (čo je vlastne správne po slovensky navíjak, alebo naviják?)
 Pomaly sa blíži nová sezóna a ja neviem v akom sú stave.
 Teda akú skutočnú kapacitu majú.
 Je to dôležité predovšetkým pri použití navijáku, ale možno aj niekde na akcií, kde mi má chladnička bežať a udržiavať jedlo zamrznuté niekoľko dní.
 Ako som sa dočítal niekde na webe je treba rozlišovať kapacitu pri slabom zaťažení a pri silnom.
 Príklad: pri zaťažení 5A by mi bežala 12 hod (po pokles napätia na 10,5V), logicky vyplýva, že má kapacitu 12x5=60Ah.
 Lenže pri navijákovaní ju môžem zaťažiť prúdom povedzme až 240A. Z toho by vyplývalo, že pri kapacite 60Ah mi vydrží 60/240=0,25hod teda 15 min. Lenže v reáli už po 4-5 min klesne napätie na tú zlú hranicu 10,5V.
 Jasné, že pri použití navijáku mám naštartovaný motor a tie časy sú dlhšie.
 Ale ja stále neviem, v akom stave sú moje baterky. Možno skolabujú o dva mesiace, priamo v Tisovci.
 Žial, terajšie baterky sa nedajú záťažovo merať po článkoch, ako tie staré, zaliate v asfalte.
 A ščul budzte múdri     .
 Dve nové slušné baterky nezoženiem pod cca 7000 Sk (230€ - v hlave mám ešte koruny).
 Nehľadám ponuky na baterky o x € lacnejšie.
 Hľadám spôsob, ako zistiť ich skutočný stav.
 Ďakujem
 Už sa teším na určite zaujímavé odpovede.     
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 20:00 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 Fefe 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51 Príspevky: 1050 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.
 
 
a baterku alebo auto dať do tepla nakoľko v chladnejšom mieste budeš mať trocha "skreslené údaje".
 jednoduchý návod:
 odkrútiš 6ks víčok na AKB
 nasaješ elektrolyt postupne z každého článku
 odčítaš "údaje"
 v prípade potreby doplníš destilku
 v prípade potreby nabiješ AKB
 Taktiež každú baterku môžeš napojiť na nabíjačku a nabiť. Doporučuje sa pomalé nabíjanie-trvá dlhšie ale môžeš nabíjať 1/10A nabíjaného akumulátora čiže 100Ah môžeš nabíjať 10A prúdom.
 ...ale ak sa ti chce na nete je toho kvantum popísaného.  
					
						 _________________ Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok,  BFG KO2pneu,navijáčik,  ARB uzávierky diferenciálov + kompresor  
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 20:35 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 FRANKIE222 
				Učeň 
				
					 Registrovaný: Štv, 25.09.2008, 18:12 Príspevky: 95 Bydlisko: Komarno
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						Janko baterka vydrzi tolko kolko ma a nikdy nevies dopredu kedy dostane kolaps, ano je to vo chvili ked to najmenej cakas a potrebujes tak, ze vyber si     
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 20:47 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 masurko 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05 Príspevky: 1816 Bydlisko: Trencin
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						chlapci nehnevajte sa ale asi ste trosku nepochopili. Fefe janci nepotrebuje zistit ako ma nabitu baterku, ale potrebuje zistit v akom stadiu rozkladu ma elektrody. Inak povedane kolko jej este ostava zivota. Janci moja rada nebude o nic mudrejsia     ja osobne by som to skusil tebou opisanym sposobom, len ma nenapada konkretny spotrebic co by zabezpecil, ze nebudes musiet toto meranie robit cely den    
					
						 _________________ "Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy"  Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:00 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 Fefe 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51 Príspevky: 1050 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 ... kludne tam môžeš vložiť aj väčšiu AKB ak ti vojde rozmerovo alebo si daj do kufra jednu 120Ah a budeš mať aj záťaž. 
					
						 _________________ Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok,  BFG KO2pneu,navijáčik,  ARB uzávierky diferenciálov + kompresor  
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:01 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 diesel 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Str, 04.10.2006, 17:20 Príspevky: 4200 Bydlisko: St. George SVK
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.  
 
 2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák. 
					
						 _________________ Strieborný Šíp & Čierny Hawran 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:08 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 KOŤO 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						diesel píše: V každej lepšej predajni bateriek majú záťažový merák, ktorý dá taký záhul baterke, že sa jej z elektrolytu zadymí. Podla priebehu poklesu voltov ti určia jej kondíciu. Ale nezdá sa mi, žeby si zrovna Ty toto nevedel.  
  2 Frenkie: náhly kolabs baterky spôsobuje uvolnenie olovenej častice z platne a tým vyskratovanie dvoch latní medzi sebou. To kedy také niečo nastane nevie zistiť asi žiaden merák.  
No a práve tá prda pri skúšaní to môže spustiť. Ja robím dosť s batériami ale suchými záložnými a je zvláštne sledovať, že niektoré vydržia ledva 4 roky a niektoré bez problémov aj 9 v rovnakých zariadeniach a v rovnakých podmienkach. 
 Ale na základnú otázku sa ťažko zodpovedá. Batériu vieš odmerať momentálne a všetko môže byť OK, ale nevieš, čo sa s ňou stane zajtra. Hlavne keď je staršia.  
					
						 _________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm... 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:18 | 
			
				
					 
					
					 
				    
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 diesel 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Str, 04.10.2006, 17:20 Príspevky: 4200 Bydlisko: St. George SVK
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Obávam sa že navijákovanie je ešte večšia alebo obdobná prda. Takže ak to prdne pri teste, pri navijákovaní detto. Ale to si len myslím...nemám čím podložiť. 
					
						 _________________ Strieborný Šíp & Čierny Hawran 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:25 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 KOŤO 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Najväčší zabiják na betériu je častá vysoká záťaž a hlboké vybitie. Vtedy sa najviac/najrýchlešie rozkladadú olovené články. 
					
						 _________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm... 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 21:42 | 
			
				
					 
					
					 
				    
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 rado nd 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 7:51 Príspevky: 1757 Bydlisko: SK
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 Jano,
 
 v podstate to vypichol Diesel. 
 Je niekoľko metód, najstaršia a najpoužívanejšia je "Dízlova", o iných sa podrobnejšie rozpisovať asi nemá význam.
 Táto metóda má okrem jednoduchosti výhodu v tom, že je relatívne (vzhľadom na to, čo meriame) presná.
 
 Nastal tu ale malý pokrok, netreba baterke dať záhul, treba len merať úbytok napätia na baterke a súčasne integrovať priebeh prúdu podľa času. Na to stačí "malý" prúd.
 
 Toľko obtrenie sa o teóriu.
 
 V praxi sa s tým v našom časopriestore asi nikto neserie a skvelí špecializovaní predajcovia skvelých akumulátorov nepoužívajú na meranie nič iné, len to, čo šlohli počas základnej vojenskej služby z autoparku.
 300 doláčov za takú mašinku nikto nedá, veď načo by aj. 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 22:34 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 Milos 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15 Príspevky: 2565 Bydlisko: Handlová
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						Fefe píše: najjednoduchší spôsob je premerať hustotu elektrolytu akumulátora hustomerom čo stojí cca 3€.  
Fefe ma predbehol. ale ak pojdes cez PD tak tam to robia zadarmo     
					
						 _________________ Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 22:37 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 KOŤO 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						V zásade väčšinou platí, že ak baterka má napätie naprázdno nad 12V je  OK. Merať je dobré po odstavení aspoň po 8 hod. Ako náhle klesne pod 12 V je zväčša na pikaču (pokiaľ si nezabudol vypnúť svetlá    ). Ak to máš na nabíjačke a nebuble niektorý článok, tak je tiež na pikaču.
 Toto je tak orientačne nahrubo neplatí na 100%, ale tak na 95%.  
					
						 _________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm... 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 23:09 | 
			
				
					 
					
					 
				    
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 Milos 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15 Príspevky: 2565 Bydlisko: Handlová
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						unas sa menila bateria za druhu lebo dostala 3-4 slehy ze isla do uplnej nuly. vobec nebola trakcna a v poslednej dobe nejake nechcela drzat kapacitu co u nej nebolo zvykom. nikto nevedel zistit co sa deje tak sla druha. vsetko boli iba dohady      merali vsetkym co mali     
					
						 _________________ Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 23:18 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 KOŤO 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53 Príspevky: 629 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						 No ešte som niekde čítal, že obyčajná lacná baterka vydrží tak cca 2 x hlboké vybitie, značková 4-6, kvalitná značková až 8.
 
 Ale to sme už riadne ďaleko od pôvodnej témy a otázky. 
					
						 _________________ JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm... 
					
  
			 | 
		 
		
			| Uto, 24.02.2009, 23:31 | 
			
				
					 
					
					 
				    
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
			| 
				
				 Fefe 
				OFFROAD Expert 
				
					 Registrovaný: Ned, 16.11.2008, 20:51 Príspevky: 1050 Bydlisko: Bratislava
				 
				 
			 | 
			
				
				
					
						... keď sme sa už dostali k AKB aj k nabíjaniu ešte je dobré mať napr. udržiavaciu nabíjačku. Je to malá "krabička" ktorá udržuje AKB v optimálnom stave niekoľko mesiacov ( ak vozidlo nejazdí ). Postará sa o "všetko" ( len kávu neuvarí ).
 S týmto mám skúsenosti z práce nakoľko máme na nej napojený MB Géčko ( špeciál-raz hodím foto ) ktorý tam má AKB už hodne-hodne dlhú dobu.
 Tak ako tu bolo spomenuté základom k dobrej životnosti nepridá nadmerné vybíjanie ale existujú "krabičky", ktoré dokážu aj takúto AKB oživiť a predlžiť jeho životnosť.
 Čo sa osvedčilo z praxe je lepšie mať AKB s väčšou kapacitou napr. namiesto 70Ah tam šupnúť 90Ah ( ak rozmery dovolia )
 Takúto a podobné krabičky nájdeš aj na tomto odkaze: 
 http://www.akumulator.sk/nabijecky_1230 ... rzalne.htm 
					
						 _________________ Nissan Pathfinder R51 2005 128kW malá "expedičná" úprava: ASFIRpredný nárazník + ochrana spodku, IRON MANpodvozok,  BFG KO2pneu,navijáčik,  ARB uzávierky diferenciálov + kompresor  
					
  
			 | 
		 
		
			| Str, 25.02.2009, 9:30 | 
			
				
					 
					
					 
				  
			 | 
    	
		 
	
	
		  | 
	 
	
	
		 | 
	 
	
	 
	
	
 
	 
	
	
		Kto je on-line | 
	 
	
		Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný  | 
	 
	 
 
	 | 
	Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
  | 
 
 
 
	 |