Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Sob, 27.04.2024, 19:02
Dnes je sobota 27. apríla 2024, meniny má Jaroslav a zajtra Jarmila




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší
 Zmena tlaku v pneu pri zatazi 
Autor Správa
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10
Príspevky: 356
Bydlisko: BA/SE
Odpoveď s citáciou
Vie niekto ako sa da vypocitat, o kolko sa zmeni tlak v pneumatikach pri zvysenom zatazeni?
T.j. napr. pri pohotovostnej hmotnosti vozidla je tlak v pneu 2 atm. O kolko sa zvysi ak do vozidla nalozim nejakych 800 kg?
Pozn. Riesenia typu... odmeraj to, nehladam, ide mi o vypocet a hodnoty, ktore ovplyvnuju vysledok.

_________________
Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD
Obrázok


Naposledy upravil juroBSP dňa Ned, 03.02.2008, 20:39, celkovo upravené 1



Ned, 03.02.2008, 17:17
Profil WWW
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Juro zabudni. Vo výpočte je tak veľa premenných, že aj oficiálne doporučenia výrobcu sú len orientačné.

Peknú vec písal jeden kanadský čech na cz fóre. Nakresli kriedou na gumu čiaru naprieč behúňom, odvez sa a pozoruj ako sa čiara derie. Ak sa derie viac na okrajoch ako v strede prifúkni, ak sa derie viac v strede, odpusti. Tak zistíš použiťeľné rozmedzie tlakov.

_________________
SLOW & FURIOUS


Ned, 03.02.2008, 17:33
Profil WWW
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10
Príspevky: 356
Bydlisko: BA/SE
Odpoveď s citáciou
Dik Martin. Si jeden z tych (ziva encyklopedia) ktorych reakcia je pre mna najviac ocakavana. Nepytal som sa na to vsak kvoli setreniu pneumatik. Dovod bol ovela banalnejsi. Bol som s Kmotrom na kave a tvrdil, ze ked nalozi dodavku tovarom, zvysi sa mu tlak v pneumatikach. Ja som vyjadril o tom pochybnost, ale vzhladom na to, ze tlak sa vyjadruje i jednotkami vahy posobiacimi na jednotkovu plochu, tak to tak asi aj moze byt.

Nelogicke (z praxe) na tom sa mi zda:
1. Ak mam v terene tlak v pneu dajme tomu 0,5 baru (Patrol ma pri tom 2,9 t), tak by malo platit, ze ak z Patrola odstranim vsetko co tam je naviac (teoreticky, prakticky to nie je take jednoduche :)), t.j. cca 1,1 t, tak po naslednom merani bude tlak v pneu iba dajme tomu 0,2 baru?
2. To o opotrebovani pneu, co si pisal, bezne praktizujem (asi ako vsetci). Ak viem, ze budem napr. z Kosic viezt plne auto a pojdem po dialnici, tak obycajne predtym (vacsinou este bez nakladu) na pumpe zvysim tlak v pneu o 0,2 az 0,3 baru (jazdim s normalnym osobnym vozidlom). T.j. miesto napr. 1,9 mam 2,1 al. 2,2 baru. Podla toho o com hovorime, sa mi este zvysi tlak aj po nalozeni nakladu. Preco je teda potom zvykom, pneu pred nalozenim dofukovat, ked sa tlak zvysuje vlastne sam?

Pre toto by som chcel poznat premenne, ktore to ovplyvnuju a vidiet nejaky matematicky vztah medzi nimi.

_________________
Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD
Obrázok


Naposledy upravil juroBSP dňa Pon, 04.02.2008, 5:04, celkovo upravené 1



Ned, 03.02.2008, 19:14
Profil WWW
Recyklovaný teaneger
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21
Príspevky: 3601
Bydlisko: MY/BA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No, neviem :shock: , ale ked si nafúkam pneumatiku na vyzúvačke na 1.5 atm a hodím ju na trola, tak tam mám stále 1.5 atm.
A keď naložím na kamion 20 ton tak pneumatika má stále rovnaký tlak :?

A pneumatiky sa fúkajú na vedší tlak pri vedšom zaťažení preto, lebo pneumatika sa viac stlačí, a vtedy viac trpí kord aj behúň, stlačená pneumatika má vtedy vlastnosti podhustenej pneumatik, tj vädší odpor, vedšie opotrebenie, prehrievanie a tým hrozí aj riziko šlusdefektu.

Čo viem, tak tlak sa skôr mení pri zmene teploty, aj to nebadatelne.

_________________
JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ.Obrázok


Ned, 03.02.2008, 20:31
Profil
ATOYOT positive
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 30.01.2007, 0:46
Príspevky: 685
Bydlisko: Poprad
Odpoveď s citáciou
Poslať 
fyzika fyzika.... tlak sa ti zmeni vplyvom teploty nie celkom nezanedbatelne.
teraz v zime rano odmeraj tlak, prejdi po dialnici 20 km a potom to zmeraj...

bude to celkom velke cislo a co si ja odvazim trufnut na trola (vsetko zavisi samozrejme od objemu pneu) tak ti ten tlak stupne cca o 0.3 atm.

_________________
Su veci medzi nebom a zemou, ktore nevysvetlis


Ned, 03.02.2008, 21:08
Profil ICQ
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15
Príspevky: 2569
Bydlisko: Handlová
Odpoveď s citáciou
Poslať 
ano. kapo to zacal. to ze auto nalozis neznamena ze sa nejak zmeni tlak. tlak sa zmeni so zmenou teploty. skratka trnie, fyzika.


ale ako to nejak vypocitat? to fakt netusim...

_________________
Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme


Ned, 03.02.2008, 22:14
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 30.11.2006, 9:53
Príspevky: 630
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Vzduch je ťažko stlačiteľný - no toto som napísal dobrú blbosť. Tak ešte raz: Aby vzduch v pneumatike zvýšil tlak, musel by sa zahriať, alebo pneumatika by musela zmenšiť svoj objem. Pneumatika sa v prenesom význame správa ako balón. Pri záťažení sa dole bočnica trochu defomuje - rozšíri sa , ale objem zostáva rovnaký, tým ale vznikne horšia priľnavosť behúňa k vozovke. Preto dofukujeme, aby sme zvýšili tlak a vytlačili behúň do roviny. To bolo tak zjednodušene povedané.

_________________
JEEP Grand Cherokee 2,7CRD, r.v.2001, GENERAL AT2 245/70/16, podvozok OME, rámy - už nie lebo zavadzali, rozšírené podložkami 3cm...


Pon, 04.02.2008, 1:10
Profil WWW
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
no Koťo, ty si trafil do čierneho s tým objemom a to v tom, že pri rovnakom objeme sa tlak mení len zmenou teploty, nie zmenou vonkajšieho tlaku, ale pozor - ak zaťažíš pneumatiku, jej časť deformuješ a nato, aby sa nezmenil celkový objem o sploštenú časť a tým sa nezmenil aj tlak, sa musí pneumatika v jej "nepritlačených" častiach o vytlačený objem zväčšiť - "nafúknuť"; z toho logicky vyplýva, že ak sa guma nedokáže roztiahnuť o objem vytlačený sploštením, musí vnútorný tlak stúpnuť - ale nehľadal by som za tým žiaden veľký rozdiel; ďalej je zrejmé, že čím viac nafúkaná pneu, tým menšie sploštenie aj pri zaťažení a tým menša zmena tlaku, len aby to guma vydržala... :wink:

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Pon, 04.02.2008, 9:49
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 25.12.2007, 15:32
Príspevky: 647
Bydlisko: Ko PD
Odpoveď s citáciou
Dovolim si vniesť trochu teorie.Tlak je definovaný takto P=F/s, kde F je sila ktora posobí na jednotku plochy.Pre nas je dôležite že F bude ovplyvnovať nejaka konštanta ktora bude zavisla na teplote.Druha vec je že sila posobi na plochu a s toho pre nas plynie že aby sa tlak zvýšil musela by sa znižiť vnutorna plocha pmeumatiky .A to je nerealne.

_________________
UAZ,,Wrangler CRD


Pon, 04.02.2008, 20:04
Profil
Majster Slovenčinár
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 20:07
Príspevky: 957
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Ja by som vám skôr položil otazku (príklad) prečo balón praskne ked do velkou silou stlačíte?

Zmení sa objem balónu a tím pádom sa automaticky zvíši tlak. Keby sa tlak nezmenil zak by balón nigdy nepraskol tím že ho stlačím.

Ked zatažíš pneumatiku, pneumatika sa mierne deformuje a tím sa zmení aj jej objem (zmenší sa) a tím pádom sa musí tlak zvädšiť.

Kapo: u kamijomu to nemusí byť badatelné alebo aspoň nie meratelné bežními meracími prístrojmi (potreboval by si presnejšie). A strašne závisí o rozložení nákladu, o velkosti pneumatík a od stičnej pochy kolies, od stavby bočníc, tlaku v pneumatike...
U kamijónov sú dosť velké všetky kolesá

JuroBSP: zoženiem ti ten vzorec od toho chalana z MATFIZu

_________________
Ja a slovenčina :-)
Toyota LC 61


Uto, 05.02.2008, 0:18
Profil WWW
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Majod:
atmosferický a hydraulický tlak je síce tiež o tlaku na plošnú jednotku, ale podstatný je tu objem, stlačiteľnosť/nestlačiteľnosť média a šírenie rovnako veľkého tlaku na každý smer v danom priestore...

neviem celkom isto, čo sa deje s veľkosťou vnútornej plochy pneumatiky pri jej zaťažení keďže nejde o tuhé či dokonale pružné teleso a pneumatika sa deformuje; deformácia je nepopierateľná - vidíme ju aj vizuálne, či sa ale vytlačený vzduch z deformovanej časti viac stlačí a tým o niečo málo stúpne tlak, alebo či "vyduje" pneumatiku mimo sploštenej časti pri zachovaní pôvodného tlaku závisí od primárnej tuhosti pneumatiky danej materiálom, konštrukciou a pod a od sekundárnej tuhosti závislej od veľkosti tlaku (nafúkania)...
ale myslieť si, že pri naložení auta nejak drasticky stúpne tlak vo vnútri dobre nafúkanej pneumatiky je bez urážky komické; dobre nafúkaná pneu ten tlak prenáša na vozovku a to pomerne malou plochou, podhustená to isté prenesie plochou väčšou, pričom pri väčšej ploche sa viac deformuje, následne kôli väčšiemu valivému odporu a treniu zahrieva a nakoniec roztrhne; zvýšenie tlaku z dôvodu zahrievania je príliš malé nato, aby gumu dosť "nadulo" a tým zabránilo roztrhaniu (kamionisti milujú disciplínu - ako som roztrhal novú gumu :-D )

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Naposledy upravil Jano JP dňa Uto, 05.02.2008, 0:54, celkovo upravené 1



Uto, 05.02.2008, 0:42
Profil
Pajero compatibile
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 09.10.2006, 11:04
Príspevky: 2172
Bydlisko: Licavca City
Odpoveď s citáciou
Poslať 
sorry, Kmoter, s tým balónom si ma pobavil, aj keď dobre to myslíš; problém balóna je v tom, že sa ľahko stenčuje jeho stena, čím viac ho nafukuješ a tým vlastne nezvyšuješ v balóne tllak, ale objem; príliš tenká stena potom prdne

ak nafúkaš balón primerane, stláčaním sa len ťažko roztrhne a roztrhne sa nie preto, že sa v ňom zvýšil tlak, ale preto, že stačením spôsobíš lokálne natiahnutie a stenčenie steny následkom čoho praskne; obal ten balón pevnou stenou - napr. tuhou tkaninou, ktorá nedovolí lokálnu deformáciu a neroztrhneš ho...

inak skúsil si niekedy nafúkať holú dušu na 2-3 atm a tú istú dušu skrytú v plášti a disku? ak nie, tak to fúkanie holej rob druhé, lebo na to prvé by si potreboval novú dušu...

_________________
:smt017 Krásnu blondínu, abo nadupaný off????? ..... :smt115 Poradím sa s tou brunetou v mojom pajero šport!!!!!... :smt025


Uto, 05.02.2008, 0:52
Profil
Majster Slovenčinár
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 20:07
Príspevky: 957
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
Poslať 
ok. balón bol zlý príklad. Ale v principe je to podobné.

Ono je to celé na dlhú debatu :-)

_________________
Ja a slovenčina :-)
Toyota LC 61


Uto, 05.02.2008, 11:30
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 16.11.2007, 10:33
Príspevky: 747
Bydlisko: Trenčianske Teplice, Košice
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Tu je to pekne rozpísané http://www.butkaj.com/?lng=103&id_menu= ... 218&id=183

_________________
Nikdy sa nehádaj s blbcom. Niekdo by si nemusel všimnúť, že je medzi vami rozdiel.

LAND ROVER Discovery II.


Uto, 05.02.2008, 16:11
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10
Príspevky: 356
Bydlisko: BA/SE
Odpoveď s citáciou
to bacilpyrin:
"Môžeme povedať, že tlak v plyne je na každú plochu (stenu) rovnaký, čo je Pascalov zákon (neuvažujeme vplyv vonkajších silových polí, napr. tiažového)."
"Celkový tlak bude súčtom parciálnych tlakov, t.j. tlakov, ktoré by vytvárali jednotlivé druhy častíc (plynov), keby každý z nich osamote zapĺňal nádobu - toto tvrdenie je Daltonov zákon."


Noo, pekne je rozpisane, co je Pascalov a co Daltonov zakon, ale pozadovane odpovede to i tak nedava, alebo aspon ja ich nevidim :).
Odpovede by davalo prave to, ak by sme "UVAŽOVALI vplyv vonkajších silových polí, napr. tiažového".
Ale dakujem za snahu, ta stranka je celkom dobra a nejake odpovede sa mozno najdu v casti "termodynamika" v suvislosti s teplotou pneumatiky a tlakom.

_________________
Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD
Obrázok


Uto, 05.02.2008, 17:22
Profil WWW
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 27 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: