4x4 Club Slovakia http://4x4club.sk/forum/ |
|
Znacenie Pneumatik s vysvetlenim http://4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=26&t=804 |
Stránka 1 z 4 |
Autor: | MoostanQue [ Str, 24.01.2007, 4:36 ] |
Predmet príspevku: | Znacenie Pneumatik s vysvetlenim |
ROZMERY PNEUMATIKY priklady: 35 x 10,50 R 15 265/75 R 16 8,40 - 15 35 x ![]() 10,50 ![]() 265 ![]() /75 ![]() R ![]() 15 ![]() KONSTRUKCIA PNEUMATIKY Diagonalne a Radialne Existuje i tzv. konstrukcia zmiesana, pre jej vzacnost ju uvadzam len pre uplnost. V praxi sa takmer nepouziva. Diagonalna: starsia konstrukcia. Vrstvy tkanin v konstrukcii plasta smeruju sikmo z jednej strany na druhu (jedna vrstva) a naopak (dalsia vrstva). V oblasti behuna a bocnic je pocet vrstiev rovnaky. Tieto pneu su zvlast vhodne do tazkych podmienok, kde hrozia bocne prierazy a mechanicke hrube poskodenie pneumatiky (stavebne stroje, kamenolomy). Radialna: novsia konstrukcia. U osobnych aut pouzivana v soucasnosti takmer vyhradne (diagonaly sa v prvovyrobe montovali na vozy S 1000/1100). Vrstvy tkanin v plasti smeruju rovnobezne so zmyslom otacania pneumatiky. Pocet vrstiev v oblasti bocnice je iny (nizsi) nez v oblasti behuna. Niektore vrstvy mozu byt z ocelovych drotov. (vid Steel, All Steel). Tieto pneu maju vyrazne lepsie jazdne vlastnosti na ceste - mensi valivy odpor (nizsia spotreba), nizsia hlucnost a opotrebenie, lepsia prilnavost. Su vsak daleko haklivejsie na bocny prieraz, zasluhou slabej bocnice. Pocet vrstiev je uvedeny na pneumatike: priklad: tread area: 3 Ply (2 Nylon + 1 Steel) sidewall: 2 Ply (Nylon) V uvedenom priklade su v oblasti behuna tri vrstvy, jedna ocelova a dve nylonove. V bocnici iba jedna nylonova. Steel ![]() kostry a nasledna deformacia plasta, ktora ho cini nepouzitelnym; vyvazenie je nedosiahnutelne, koleso trasie, v extremnom pripade hrozi roztrhnutie plasta so vsetkymi nasledkami. U plastov s dusou prelamane ocelove kordy intenzivne prepichuju dusu. Osobne som se stretol s niekolkymi typmi pneumatik, ktere sa vo velkej casti vymienali nie pre opotrebenie behuna, ale pre prelamanu kostru. Ide vsak o nekolko malo konkretnych typov plastov; uvadzam iba pre informaciu. V sucastnosti sa vyrabaju takmer vsetky radialne plaste v prevedeni Steel, a percento trhajucich sa je mizive, zavada je skor v technologii alebo materiale, nez v principe. All Steel ![]() PR: ![]() LI ![]() SS: ![]() TL ![]() TT ![]() Inflation ![]() Prepocitane hodnoty su k najdeniu v tabulkach. Rotation ![]() Outside a Inside ![]() Vzacne su pneumatiky vzniknute skrizenim asymetrickych a stranovo orientovanych - je nutne kupovat a montovat LAVE pneumatiky na lavu stranu a PRAVE na pravu. Su vzacne a v praxi sa nevyskytuju. M+S ![]() ZAVEROM: (pokial to este vobec niekto cita) Vyssie uvedene oznacenie pneumatik nie je zdaleka vycerpavajuce, pre bezneho uzivatela by malo vsak byt dostacujuce. Kvoli rozsahlosti uz i tak dost rozsiahleho prispevku neuvadzam dalsie znacenia, s ktorym sa vacsina z vas nikdy nestretne (dnes uz takmer historicke eHD vysvetlim na poziadanie). EDIT: v povodnom texte bol chybne uvedeny rozmer palca (posunuta desatinna ciarka) - chyba opravena. pekny den praje a nenajazdite (nenajedte sa neda normalne prelozit) na kramlu |
Autor: | diesel [ Str, 24.01.2007, 8:40 ] |
Predmet príspevku: | |
Pekne. ![]() Len treba to všetko brať s rezervou. Skutočnosť býva spravidla kadeako nepresná. Napríklad mám jedny pneu značené 265 ale čistá šírka behúňa je 240. 265 je celková šírka pneumatiky v jej najširšom mieste. Takisto priemery v palcoch často u rôznych výrobcov kolíšu. |
Autor: | petertn [ Str, 24.01.2007, 11:28 ] |
Predmet príspevku: | |
skus este vysvetlit disky, ale to je asi obtiazne ![]() |
Autor: | lontree [ Str, 24.01.2007, 11:44 ] |
Predmet príspevku: | |
Nevíte někdo co znamená označení AP? Je to něco podobného jako AT? Mám pneu General Grabber AP.....a taky ještě M+S na nich je, to vím co to znamená. |
Autor: | finder [ Str, 24.01.2007, 11:51 ] |
Predmet príspevku: | |
lontree píše: a taky ještě M+S na nich je, to vím co to znamená. ![]() ![]() |
Autor: | Martin 4 [ Str, 24.01.2007, 12:13 ] |
Predmet príspevku: | |
Záslužná práca MoostanQue ![]() ![]() ....len pre úplnosť ... máš tam preklep (aby niekto nevypočítal nejakú kravinu) jeden palec je 2,54 CENTIMETRA a 25,4 mm. ![]() Disky sa označujú : širka v palcoch prevedenie patky X priemer v palcoch Príklad (továrenský disk na GR) 8JJ x 16 = disk šírky 8 palcov, prevedenie patky JJ x priemer disku 16 palcov. Prevedenia patky sa odlišujú roznymi výškami a rádiusmi osadení..... ale je to vcelku jedno. Priemer disku musí vždy pasovať na priemer diery v gume. Zdá sa to ako smiešna pripomienka, ale sú disky a gumy ktoré sa líšia len o pol palca (12,7 mm) a podchvílou sa nájde nejaký chytrák ktorý si myslí že taký malý rozdiel sa v rýchlosti stratí. Na amerických stránkach o pneumatikách o tom píšu velkými červenými písmernami, dva krát podčiarknutými. Šírka gumy by mala nejakám spôsobom korešpondovať zo šírkou disku. Napr široké disky v 16" sa velmi zle zháňajú. Mám 8" disky a mám na nich gumy široké 285 mm (11,2") a je to tak akurát. Ešte si možno trúfnem na ne navliecť gumy 305 mm (12") ale to už bude o život. Boky gumy budú fest vybúlené a bude s tým treba už opatrne. Skusmo som navliekol 285mm gumu na 7" disk... a ešte to vyzeralo životaschopne. Opačný problém (príliš úzka guma na širokon disku) myslím u terénnych áut nehrozí ![]() A ešte to záhadné ET .... (to neznamená mimozemšťan). ET (alebo tiež niekedy "zális") je vzdialenosť medzi plochou na ktorú dosadá disk na náboj kola a rovinou súmernosti disku. Čím je väčšie + ET, tým viac kolá zaliezajú pod auto, čím je väčšie - ET, tým viac kolá trčia von. |
Autor: | Martin 4 [ Str, 24.01.2007, 12:24 ] |
Predmet príspevku: | |
tak si ešte rýpnem.... označenie M+S NEZNAMENÁ zimnú gumu ![]() ![]() ![]() M+S = Mud + Snow (blato + sneh) To je guma, ktorá má zlepšené záberové schopnosti na nespevnenom povrchu. To však nemusí automaticky znamenať zimnú gumu. BFG MT je M+S ja vyšitá... a pritom sa na zmrznutom povrchu správa silne nesvojprávne. Zimná guma má jemné lamelovanie a hlavne je upečená z gumy ktorá pri nízkych teplotách netvrdne. Bahňák BFG MT je z hodne tvrdej gumy a má malú styčnú plochu z cestou, takže dokáže priviesť k slzám aj na opršanom asfalte, nie že na ujazdenom snehu.... vtedy je rovno na posratie. Gumy ktoré sú skúšané náročnejším štandardom na trakciu v snehu a lade majú na boku piktogram horského štítu zo snehovou vločkou. Ten dávny Malchárkov blud o zmných gumách M+S vo mne vzbudzuje podozrenie, že to nebola akcia pneumatikárskej lobby ako tvrdili novinári. Tý by takú velehovädinu nevypustili. To bla akcia poisťovní ktoré v dobrom a sebe aj prospešnom úmysle znížiť škody v zime nevediac čo činia nahovorili Malchárka na pizgovinu... čo sa dosť čudujem pretože zrovna Malchárek by o autách mal vedeiť čo hovorí.... |
Autor: | lontree [ Str, 24.01.2007, 14:04 ] |
Predmet príspevku: | |
Mraz + snih ![]() ![]() ![]() co znamena to AP nikdo nevi? |
Autor: | Jano JP [ Str, 24.01.2007, 15:16 ] |
Predmet príspevku: | |
...a Martinovi sa už nechcelo napísať, že označenia M+S majú pneu od MT cez AT až po zimáky, akurát na letných cestných som to našťastie ešte nevidel, lebo tam by to bola kravina... (na tých ostatných to je na mieste, len tomu treba rozumieť a nečakať, že M+S je kvalitatívne to isté na MT ako na AT ako na zimákoch...) - lontreee - neviem, či ti niekto odpovie, oktem štandardných značení ešte firmy vymýšľajú vlastné skratky na zvýraznenie nejakej vlastnosti a to označenie býva spravidla vysvetlené v katalógu danej značky... - okrem písmen používajú, ako už aj Martin uviedol, aj rôzne piktogramy - vločku snehu, písmeno I s hviezdičkou a znamienkom+ na zvýraznenie výborných vlastností hlavne na ľade a podobne (i = ice = ľad) - priznám sa, najviac ma serie, keď predajca nevie, čo to znamená, lebo ak idem vyvaliť za jednu gumu tisíce, chcem o nej vedieť všetko ![]() |
Autor: | MoostanQue [ Str, 24.01.2007, 15:51 ] |
Predmet príspevku: | |
diesel píše: Pekne. ![]() Len treba to všetko brať s rezervou. Skutočnosť býva spravidla kadeako nepresná. Napríklad mám jedny pneu značené 265 ale čistá šírka behúňa je 240. 265 je celková šírka pneumatiky v jej najširšom mieste. Takisto priemery v palcoch často u rôznych výrobcov kolíšu. MoostanQue píše: 265 Arrow sirka najsirsej casti nezatazenej pneumatiky v mm. Vo vseobecnosti sa v mm znacia radialne a v palcoch diagonalne pneu, neplati vsak vzdy a vsade (konkretne pre BFG napriklad). cil to pisem ![]() |
Autor: | MoostanQue [ Str, 24.01.2007, 16:15 ] |
Predmet príspevku: | |
lontree píše: Nevíte někdo co znamená označení AP? Je to něco podobného jako AT? Mám pneu General Grabber AP.....a taky ještě M+S na nich je, to vím co to znamená. AP by mohlo byt All Purpose (vsetky ucely (pouzitia, rozumej), cize plast pre kombinovanu prevadzku - ale to ma len tak napadlo, ak je to evidentne cestak tak to bude nieco ine. AT je All Terrain (veskery teren), takze bude viac do terenu ako AP, predpokladam. Oznacenia vyrobcov vo vseobecnosti niekedy zmysel davaju (Cs. Barum: OS - osobne diagonalne, OR - osobne radialne, NB - nakladne diagonalne, NR - nakladne radialne, NT - nakladne terenne); niekedy su pochopitelne iba s dalsimi informaciami (Matador: vzor dezenu oznacuje iba dvojciferne cislo, ak je znacenie trojciferne, prva cislica urcuje typ pneumatiky (napr. MP 627 - diagonalna pre nakladne auta, dezen je ekvivalentom NB 27); a niekedy nie su pochopitelne vobec - je to proste oznacenie daneho dezenu a tim to hasne, ak uvedena skratka niekedy mala zmysel, dnes u zo nej nikto netusi. EDIT: skusim to este niekde vypatrat, ak zistim, zverejnim. |
Autor: | Jano JP [ Str, 24.01.2007, 20:36 ] |
Predmet príspevku: | |
Martin 4 píše: ...ja som netvrdil že si tvrdil.... Skôr mi vadí všeobecne rozšírený omyl že M+S = zimná guma. ![]() |
Autor: | MisoBB [ Str, 24.01.2007, 20:52 ] |
Predmet príspevku: | |
To MoostanQue: Dik za clanok,ale zaujimalo by ma,si povodom Slovak alebo Cech? ![]() Diky |
Autor: | Jano JP [ Štv, 25.01.2007, 1:39 ] |
Predmet príspevku: | |
lontree, niečo som ti našiel...v offroad revue 12/06 v článku obutí do terénu Potápieč píše pri pneu General graber, že "u verze AP je směs vzhledem k zimnímu určení měkčí a desén je rozdelen poněkud menším počtem lamel." Tú verziu AP som pochopil ako verziu AT pod označením AP, pričom graberky majú aj verziu AT2...a AP je teda zimná verzia AT...a čo to znamená - najlepšie vie výrobca ![]() ![]() |
Autor: | MoostanQue [ Štv, 25.01.2007, 4:18 ] |
Predmet príspevku: | |
Vo veci oznacovania diskov, tu uz nie som tak podkuty, ale v podstate vacsinu veci popisal Martin 4, ktoreho si dovolim nesmelo poopravit zhruba v tom zmysle, ze to zahadne pismenko (-a) v oznaceni disku neoznacuje iba tvar patiek, ale celkovy profil rafiku, teda aj stredove prehlbenie, jeho tvar atd. (mari sa mi ze nakladacke skladatelne rafiky (nie Triplexy) , ktore logicky stredove prehlbenie nemaju, sa znacia K alebo L, ale toto je momentalne neoverena informacia, pisem to len z hlavy a veskeru literaturu mam 2000 km smerom na vychod). Martin 4 píše: Priemer disku musí vždy pasovať na priemer diery v gume. Zdá sa to ako smiešna pripomienka... V spolocnosti, ktora musi mat zakon este aj na pocet stetiniek v zubnej kefke, a kde v jej navode musi byt tustym napisane ze si ju nemate pchat do oka, je tato pripomienka velmi aktualna. Nic co ma aspon zhruba fungovat na ten ucel na aky to bolo povodne vymyslene, sa neda spravit blbuvzdorne, a 16,5 palcove disky a plaste (ktorymi su v prvovyrobe vybavovane napr. Ford SuperDuty (USA), su pri troche nepozornosti (budem diplomat) lahko zamenitelne s 16 palcovymi... co sa stane ked sa to pokusite skrizit je pomerne jasne: z mensieho disku sa guma moze vyzut, nehladiac na to ze to nepojde vyvazit... natahovat sestnastku na 16,5 rafik - takmer urcite (ak nepresmykne prezuvacka) rozdrapite patku, co sice nemusi byt vidiet hned, ale ono sa to prihlasi. K tejto veci by som mal dotaz: niekde som zapocul nieco o gumach z UNC (10, 50/70 - 15,3) na Uaze (?), slovom na 15'' diskoch.. zaujimalo by ma ako sa to chova a ci to funguje? Problematiku dezenov nebudem rozoberat, k oznaceniu M+S som sa zhruba vyjadril v povodnom prispevku a samostatny clanok na temu 'dezeny' sa mi pre rozsiahlost teraz nechce, pisem to vsetko len z hlavy a ked to ma mat hlavu a nohy, musim to najprv premysliet. Koniec koncov, ak ma byt moj komentar ohodnoteny sposobom 'mudry ako radio', tak mozem len spolu s Werichom prehlasit "ja vam ho necpu" ![]() pekny den o pol stvrtej rano praje |
Stránka 1 z 4 | Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |