4x4 Club Slovakia
http://4x4club.sk/forum/

Kinematika tuhej napravy
http://4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=3&t=16907
Stránka 1 z 2

Autor:  FOGY [ Str, 13.03.2013, 16:06 ]
Predmet príspevku:  Kinematika tuhej napravy

Obrázok 

Autor:  zdeno [ Str, 13.03.2013, 16:15 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

FOGY prosím o vysvetlenie - prečo obidve ramená vychádzajú z jedného bodu?

Autor:  cec [ Str, 13.03.2013, 16:24 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

nemalo by to byt nieco taketo?
Obrázok 

Autor:  romo11 [ Str, 13.03.2013, 16:28 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

Cec: to čo si dal tam sú 4 ramená a na Fogyho obrázku len 2. Neviem čo je na tom ťažké pochopiť ale pri 2 ramenách sa náprava správa úplne inak ako pri 4och.

Zdeno: či tie 2 ramená vychádzajú z jedného bodu alebo sú ramená rovnobežné princíp je ten istý.

Autor:  FOGY [ Str, 13.03.2013, 16:43 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

Keďže nie všetkým bolo jasné v téme pandikov prototyp o akom namáhaní na krut zadnej nápravy hovorím, založil som túto tému. A tiež preto, aby si niektorí nemysleli, že chcem zase Pandíka kritizovať. Tiež to berte ako dobré rady alebo návod tí, ktorí si doma prerábajú uchytenia tuhých náprav.

Aby som predbehol vaše otázky a narážky ohľadom japončíkov a ich vývoja a i., tak uvádzam nasledovné, čo ma narýchlo napadlo:

1. pri tomto uchytení zadnej nápravy tzv. dvojlink + panhardka, ramená pri pružení sa snažia natáčať celú tuhú nápravu. A pri krížení ju natáčajú každé rameno opačným smerom. Dúfam, že je to z obrázku dostatočne jasné.

2. ja tiež jasné, že zadná náprava sa neskrúti, takže tento protichodný pohyb eliminujú silentbloky, alebo pružnosť ramena, alebo súčasne oboje. Na obrázku je nakreslené, ako natáčanie nápravy eliminujú silentbloky až po medzný stav. Čo by sa stalo ďalej? Buď by sa niečo ulomilo, alebo by pevnosť sústavy nedovolila vačšie kríženie

3. funguje to takto na samurajovi vpredu, vzadu, patrol vpredu atď. Ale funguje to vďaka tomu, že v sériovej podobe napr patrol vpredu má a/veľké silentbloky, ktoré eliminujú natáčanie, b/ dostatočne dlhé ramená, ktoré pri pružení opisujú veľkú kružnicu - to znamená , že krútenie nápravy je menšie, c/ má vpredu stabilizátor, ktorý tiež bráni kríženiu a presúva ho dozadu. Tam už je tuším 3link+panhardka.

4. z tohoto dostatočne vyplýva, že pri takýchto nápravách sa a/ veľké kríženie dosiahnuť nedá, b/ pri neúmernom dvíhaní prednej nápravy sa mení záklon zvislého čapu / sú na to kity, ktoré to upravujú - to už musí povedať RADO - on je na to odborník /

5. ku krúteniu tuhej nápravy nedochádza, keď je uchytená na tzv štvorlinku+panhardka /wrangler vpredu, vzadu atď/. Ale pozor: ramená musia byť rovnobežné a rovnako dlhé !!!

Autor:  FOGY [ Str, 13.03.2013, 16:48 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

zdeno, to je pohľad zboku, keď auto stojí rovno, preto vidíš, akoby ramená vychádzali z jedného bodu. Jedna strana, napr ľavá spadne do veľkej diery a preto ľavé rameno sa skloní a po kružnici stiahne aj ľavú stranu nápravy, pričom sa ju snaží natočiť proti smeru hod. ručičiek

Autor:  cec [ Str, 13.03.2013, 17:05 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

fogy a co 4link ktory som dal ja? tento system sa mi vcelku pozdava, tam by k skruteniu napravy nemalo dojst. Pri vacsich silentblokoch by ani skrutenie ramena pri krizeni nemuselo byt nejake zavazne

romo11: mne skor islo o ukazku tych spodnych ramien ze idu akoby do jedneho bodu, ale uz to fogy objasnil ze je to pohlad z boku a nejdu do jedneho bodu

Autor:  FOGY [ Str, 13.03.2013, 23:39 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

keď sú ramená rovnobežné a rovnako dlhé, tak by si s tým nemal mať problém. Na tie silentbloky /veľkosť, materiál/ sa spýtaj odborníkov, ktorí s tým majú prax, ja som skôr teoretik

Autor:  OFFroad4wd [ Štv, 14.03.2013, 16:56 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

ktorý samurai ma takéto uchytenie?
zvislý čap pri tuhej náprave? :smt152 to si sa kde dočítal :P

Autor:  OFFroad4wd [ Štv, 14.03.2013, 17:22 ]
Predmet príspevku:  Re: KINEMATIKA TUHEJ NÁPRAVY

cec píše:
fogy a co 4link ktory som dal ja? tento system sa mi vcelku pozdava, tam by k skruteniu napravy nemalo dojst. Pri vacsich silentblokoch by ani skrutenie ramena pri krizeni nemuselo byt nejake zavazne

romo11: mne skor islo o ukazku tych spodnych ramien ze idu akoby do jedneho bodu, ale uz to fogy objasnil ze je to pohlad z boku a nejdu do jedneho bodu


Fogymu treba dať za pravdu že áno je to tak aby sa to prestalo riešiť už konečne, tu ide o to že v mojej téme po odlomení úchytu ramena fogy zareagoval ako to kruti a čo ja viem čo ešte a my čo to praktizujeme a vieme ako sa to správa v praxi nie na papieroch hovorime zas svoje takže fogy treba už na to kašlať
jasné, že keď sú mäkké púzra čo aj mám, tak je tam nejaka tolerancia vo výkyve až kým nie je púzdro zdeformované nadoraz vtedy už prieči nápravu a bud niečo ohne odlomí atď alebo zabrani chodu napravy mne vždy zatial zabránilo chodu nápravy, keď bol na jedno koleso tlak že som niekde vykrížil tak to pustilo aj nižšie ale už púzdra boli nadoraz pokrútené, preto dávcajú na jednu stranu na každé rameno unibal

Autor:  FOGY [ Štv, 14.03.2013, 18:43 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

pandík - záklon a odklon ZVISLÉHO ČAPU - v odborných kruhoch sa tak nazýva os, okolo ktorej sa otáča celý záves kolesa. V prípade napr mojej tuhej nápravy je to os prechádzajúca obidvoma zvislými čapmi, v prípade mc phersonu je to os prechádzajúca spodným čapom a tlmičom. Každá riadená náprava musí mať túto os, aj samuraj.

Som rád, že to krútenie tuhej nápravy pri dvojlinku už asi všetci pochopili a pri úpravách na to budú myslieť. Ja ten systém z konštrukčného hľadiska považujem za cigánsku robotu, lebo krut nápravy musia eliminovať silentbloky. Ale v sériovej podobe na niektorých autách kde sú menšie zdvihy to úspešne funguje.

Autor:  OFFroad4wd [ Štv, 14.03.2013, 19:19 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

ciganska robota? a keď iný sposob nie je možny urobiť? alebo ty to dokážeš? :wink:

Autor:  tibik [ Štv, 14.03.2013, 19:20 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

OFFroad4wd píše:

zvislý čap pri tuhej náprave? :smt152 :P


Pandík no akurát som v sobotu menil a neprišlo my že by to nebol zvislý čap :smt017 ak náhodou nebol tak čo to potom bolo???????? :smt017

Autor:  tibik [ Štv, 14.03.2013, 19:21 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

OFFroad4wd píše:

zvislý čap pri tuhej náprave? :smt152 :P


Pandík no akurát som v sobotu menil a neprišlo my že by to nebol zvislý čap :smt017 ak náhodou nebol tak čo to potom bolo???????? :smt017

Autor:  FOGY [ Štv, 14.03.2013, 21:23 ]
Predmet príspevku:  Re: Kinematika tuhej napravy

pandík, priznávam, ani ja nedokážem z pandy urobiť tvrdý offroad. Ale sa o to ani nesnažím, lebo viem, že sa to nedá. Panda, ako predchodca SUV je dobrá na to, na čo ju taliani vyrobili. Na úpravy na ostré offroady sú iné autá, napr ten samík, čo teraz staviaš.

Stránka 1 z 2 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/