Prečo Cigáni, nie Rómovia?
Jozef Varga
Model fiktívnej spoločnosti, tvorenej pracujúcimi a príživníkmi, bol
naozaj priveľmi schématický. Predpokladal som v ňom napríklad, že potomci
pracujúcich sú vždy pracujúci a potomci príživníkov príživníci, ako keby
išlo o dedičné vlastnosti. To však, samozrejme, nie je pravda. Niečo som
predpokladať musel, keď som chcel vypočítať konkrétne demografické hodnoty.
Je však načase opustiť fiktívny model a hovoriť o konkrétnej spoločnosti,
ktorá sa od modelu podstatne nelíši. Názov stránky nenechal čitateľa na
pochybách, že chcem hovoriť o niektorých skupinách Cigánov na Slovensku.
Možno by na začiatok bolo dobré vysvetliť, prečo sa vraciam k starému
dobrému menu "našich tmavých spoluobčanov" (prečo si komunisti vymysleli na
ich označenie túto frázu?). Dôvod je celkom prostý. Slovo Cigán je staré
slovenské slovo a o výbere slov rozhodujú užívatelia jazyka, v tomto
prípade Slováci. Cigáni nie sú Slováci, sami tvrdia, že predstavujú
národnostnú menšinu, ktorá sa od Slovákov odlišuje napríklad aj jazykom.
Nevidím teda najmenší dôvod, prečo by Slováci mali Cigánov označovať
cigánskym menom Roma. Oni nás tiež volajú v svojom jazyku Gadžo a nikto z
nás proti tomu neprotestuje. Porovnajme to s inými menšinami: ani karpatskí
Nemci, ani Ukrajinci nás nenútia, aby sme ich označovali tak, ako sa
označujú sami v svojom jazyku, či dialekte. Ale ani príslušníci iných
národov neprotestujú, že ich nevoláme tak, ako sa volajú sami: Slovák
nehovorí o nikom, že je Englishman, ein Deutscher, un Francais, un
Italiano, etc. Myslím si, že toto vysvetlenie je pochopiteľné a celkom
postačujúce. Nezaškodí tiež pripomenúť, že sa Cigáni začali nazývať Rómami
vo svojom jazyku až v roku 1993 – dovtedy označenie Cigán akceptovali, a
dodnes je toto vlastné meno súčasťou slovnej zásoby slovenského spisovného
jazyka. Cigáni sa po cigánsky môžu označovať ako chcú, ale nemôžu nútiť
Slovákov, ani iné národy, aby do svojho jazyka prijímali cigánske slová.
Slovo Cigán je príbuzné francúzskemu Tzigan, španielskemu Gitano, nemeckému
Zigeuner, anglickému Gypsy. Všetky tieto názvy sú odvodené od mena Egypta <
http://www.inforoma.sk/romnask.htm>, ktorý kedysi dávno Cigáni nesprávne
udávali ako svoju pravlasť. Cigánsky spôsob života spôsobil, že toto
pôvodne neutrálne označenie príslušníkov národa (ja Cigánov nepovažujem za
rasu), získalo pejoratívnu konotáciu. Nie je to teda tak, ako to vysvetľujú
niektorí Cigáni: že meno Cigán je nepekné, lebo dáva jeho nositeľom
príhanlivý význam. Nie meno kazí Cigánov, ale Cigáni svojim spôsobom života
pošramotili obsah pôvodne počestného mena. Nemali by sa teda zaň dnes
hanbiť. Ak by sme ich ďalších 50 rokov označovali ako Rómov, nezískalo by
aj toto umelé meno príhanlivý význam? Obávam sa, že nie v mene je problém.
Aby ma čitatelia nemohli obviňovať, že píšem o tom, čo nepoznám, prezradím
im čosi o sebe. Začiatok svojho dospelého života som prežil na východe
Slovenska a mal som preto možnosť Cigánov spoznať. Nie že by som sa o to
zvlášť snažil, snažili sa o to skôr oni. Pár mesiacov po tom, čo som ešte
za éry komunizmu získal byt v obytnom bloku, nasťahoval národný výbor rovno
vedľa mňa cigánsku rodinu. A tým začalo moje spoznávanie. V jednoizbovom
byte bývali piati, robili však hluk ako celý štadión. Hádam každý druhý deň
"prijímali návštevy" a keď návštevníci odchádzali, počítal som cez
"kukátko", koľko ľudí byt opustilo. Priemerný počet bol blízky dvadsiatke.
Dodnes neviem, ako sa tam toľkí mohli pomestiť. Slovenské porekadlo síce
hovorí, že dobrých ľudí sa zmestí všade veľa – ibaže nehovorí nič o objeme,
ktorý má tých ľudí pojať.
Návštevy to boli bujaré a veselé, a trvali celé noci. Obvykle vrcholili
zvadami a bitkami, ktorých obligátnou súčasťou bolo hádzanie rôznych
predmetov, vrátane hrncov, do steny oddeľujúcej môj byt od ich bytu. Nad
ránom družina zrejme začala pôsobením vypitého alkoholu strácať vedomie a
keď som ja odchádzal nevyspatý do práce, oni ogrciavali schodištia a močili
vo výťahu. Pokúsil som sa majiteľa bytu slušne upozorniť na dodržiavanie
nočného kľudu. Odpoveďou bola séria vulgárnych nadávok, z ktorých
najslušnejšia bola "diliňo gadžo". Volával som po nociach políciu, tá občas
aj prišla, prehodila s nimi zopár slov – a odišla. Susedia rýchlo
pochopili, kto sa to na nich sťažuje a po odchode polície mi búchali po
dverách a stenách. A k nadávkam sa pridala kvalitatívne nová: "ty
rasistická sviňa!"
Pred nasťahovaním Cigánov boli ľudia v bloku voči sebe veľmi precitlivelí.
Keď som hrával cez deň na klavíri, susedia búchali na radiátor. Zrejme som
ich rušil pri sledovaní televízie. Raz v nedeľu na poludnie prišiel dokonca
sused bývajúci podo mnou s výhražnou žiadosťou, aby som okamžite prestal
hrať, lebo jeho dcéra spí! Po nasťahovaní Cigánov sa táto precitlivelosť
stratila: nikto v hlbokej noci nebúchal na radiátory, ani im nešiel klopať
na dvere. Pociťoval som to ako diskrimináciu: ja som nesmel hrať na klavíri
na poludnie, Cigáni mohli robiť pekelný rámus celú noc. Pýtal som sa toho
suseda, či mu teraz rušenie nočného kľudu nevadí. Vadilo mu, ale bál sa
hádať s Cigánmi. Jednak by vraj nič nedosiahol a jednak na seba nechcel
upozorňovať. Takže voči mne bol ten sused hrdina, mňa sa nebál, ale s
Cigánmi sa nechcel špiniť. A po krátkej dobe som i ja začal chápať, že ak
chcem minimalizovať konflikty s Cigánmi, nezostáva mi nič iné iba pretrpieť
ich orgie, pretože žiadnym konaním nič nedosiahnem. Obyvatelia bloku boli
cez deň v práci, Cigáni doma, ktovie čo by nám rasistom mohli vyparatiť ...
Jedného dňa sa títo Cigáni odsťahovali a všetci obyvatelia bloku si
vydýchli. Netešili sa však dlho – do bytu sa nasťahovali Cigáni iní. Pýtal
som sa na bytovom odbore MsNV na vysvetlenie a dozvedel som sa, že ktosi
rozhodol, že tento byt je už trvale určený na ubytovanie sociálnych
prípadov – teda Cigánov. Táto zmena predstavovala pre obyvateľov bloku krok
z blata do kaluže. Noví Cigáni mali asi šesť detí a tie mali rozkošný zvyk
opľúvať kľučky bytov a výťahu. Bolo to odporné a nechutné a ja, otec dvoch
malých detí, som musel robiť rôzne komplikované opatrenia, aby sa nečistota
z kľučiek nedostala na ruky mojich ratolestí a odtiaľ do ich úst. Vedel
som, že keby som proti tomuto konaniu ráznejšie zakročil, jeho intenzita by
sa iba zvýšila. Raz som sa však predsa neovládol a Cigánčatám som vynadal.
Reakcia sa dostavila hneď: "ktosi" mi začal močiť na dvere a pred dverami
vyprázdňovať obsah svojich hrubých čriev. Susedova zásada sa opäť
potvrdila: človek nesmie na seba upozorňovať, ak nechce aby si ho Cigáni
všímali. Oni majú totiž dosť času na vymýšľanie všemožných pestiev – do
práce ani do školy sa neponáhľajú.
Nečudo, že pri takom každodennom kontakte, som si začal všímať Cigánov aj
mimo svojho bydliska. Raz som sa viezol v autobuse a na jednej zastávke ich
nastúpila celá črieda. Cestujúci im hneď "uvoľnili" miesta, lebo každý
chcel byť od ich zápachu čo najďalej. Na ďalšej zastávke nastúpil revízor a
začal kontrolovať cestovné lístky. Keď prišiel ku mne, ukázal som na
Cigánov a požiadal ho, aby najprv skontroloval ich, lebo oni lístky určite
nemajú. Revízor odo mňa lístok už nechcel, ale Cigánov obišiel. Vtedy som
si uvedomil, že ich diskriminuje: správa sa voči ním ináč, než voči
ostatným cestujúcim, rasista jeden!
A začal som si uvedomovať, že aj obyvatelia bloku, vrátane mňa, Cigánov
diskriminujú: správajú sa voči ním ináč než voči sebe navzájom. Sebe
netolerujú takmer nič, Cigánom všetko. Pochopil som, že nás Cigáni označujú
za rasistov právom!
Na opľúvanie kľučiek som sa sťažoval na všetkých možných miestach, vrátane
mestského hygienika, lebo som celé noci počúval usedavý kašeľ zo susedného
bytu a bál som sa: čo ak ide o tuberkulózu, ktorou sú ohrozené moje deti?
Dlho sa nič nedialo, až asi po roku Cigáni zmizli a obyvatelia bloku boli
pozývaní k lekárovi. Dozvedeli sme sa, že Cigánka zo susedného bytu mala
kavernóznu tuberkulózu a rodina skončila v akejsi liečebni. Obyvatelia
bloku potom dostali kúru streptomycínu a celý rok sme užívali Nidrazid a
odporne kyslý PAS.
Raz manželka zbadala vo vlasoch našej dcérky živé vši. Rozhovor s učiteľkou
ukázal, že "z pedagogických dôvodov" posadila k mojej dcére najhoršiu
žiačku triedy, aby sa tá "niečomu naučila". Tvrdenie mojej manželky, že
dcéra dostala vši od tejto Cigánky, učiteľka rezolútne odmietla a označila
ho za rasistické! Na druhý deň prišla do triedy kontrola a vši naozaj mala
iba naša dcéra – Cigánka v triede nebola ... Úsilie učiteľky naučiť Cigánku
"niečomu" nemalo však veľký úspech, lebo tá školskú dochádzku ukončila v
druhej triede základnej školy – tehotná. "Niečomu" sme sa naučili len my –
ako odstraňovať vši – i keď sme o takú rekvalifikáciu vôbec nestáli.
Po tuberkulóznych Cigánoch sa do bytu nasťahoval cigánsky hudobník. Všetci
obyvatelia sa potešili: mal iba jedno dieťa a chodil vyobliekaný a navoňaný
ako nikto v celom bloku. Všetci sme ho mali radi a tešili sme sa, že náš
osud sa konečne zmenil. Lenže jemu sa byt zdal primalý a o pol roka si
našiel väčší. Vystriedala ho slobodná Cigánka s tromi deťmi. Ako som sa
neskôr dozvedel, každé malo iného otca. Ani táto Cigánka nikde nepracovala,
a "živila" sa prostitúciou. Keď som niekedy večer potreboval vyjsť z bytu,
musel som sa predierať pomedzi čakajúcich nenavoňaných "zákazníkov". Aj
priatelia ma v tých časoch prestali navštevovať.
Keďže za bývanie táto suseda neplatila, odpojili ju jedného dňa od zdroja
elektrickej energie. O pár dní som zaregistroval čulý ruch okolo
elektrickej rozvodnej skrine na ktorú som mal výhľad cez "kukátko". Všimol
som si tam pripitého "zákazníka", ktorý manipuloval s elektrickými vodičmi
a z času na čas zasyčal a zaklial – zrejme dostal elektrickú ranu. Ale keď
som už ležal v posteli, začul som z vedľajšieho bytu rádio. Vyzrel som z
okna a z bytu som uvidel svietiť svetlo. Ráno som zistil, že susedný byt je
veľmi neodborne a nebezpečne napojený na môj elektromer. Samozrejme, že som
životu nebezpečnú situáciu zlikvidoval ako som najlepšie vedel a utekal som
do práce. Keď som sa vracal domov, suseda ma už čakala a začala mi nadávať,
označujúc ma za genitálie vo všetkých jej známych dialektoch. Kľúčové v
tých nadávkach bolo obvinenie, že som ju odpojil od elektrického prúdu! Ja
ju – a od môjho! Na nadávky som samozrejme nereagoval: načo?
O pár dní som pri návrate z práce narazil predo dverami svojho bytu na
podguráženú skupinku Cigánov, ktorí "odborne pripájali" susedin byt na
elektrickú sieť. Privolaná policajná hliadka ich odviedla a videl som z
okna ako ich za rohom aj pustila – rasisti bezohľadní! O pár dní som
porušil zákon tým, že som dvere rozvodnej skrine uzamkol kladkou (rozvodná
skriňa má byť z bezpečnostných dôvodov verejne prístupná), za čo mi suseda
ešte dlho strpčovala život.
Mám pokračovať? Nie, nechce sa mi. Pokým som sa zo spomínaného bytu
neodsťahoval, bolo toho ešte veľa, ale to, čo som tu uviedol, celkom stačí
na to, aby som mohol odpovedať autorom stránky Tolerancia <
http://www.tolerancia.sk/tolerancia.php?pg=rasizmus>, ktorí obviňujú z
rasizmu slušných ľudí už len preto, lebo "viac ako 65% z nás by boli proti
tomu, keby sa do jeho susedstva nasťahoval Róm". To si necigáni nesmú už
nič ani len želať? V tejto spoločnosti majú všetky práva len Cigáni? Silne
mi to pripomína naivné názory združenia Sloboda zvierat <
http://www.slobodazvierat.sk/>, podľa ktorých aj zvieratká majú iba práva,
ale už žiadne povinnosti. Ja som Cigánov mal za susedov celé roky a boli to
roky hrozné. Nechcel by som, aby sa opakovali a teda patrím medzi tých
spomínaných 65%. Ale nie preto, že by mi vadila "farba ich pleti" – tá mi
bola celkom ľahostajná. Nebolo mi však ľahostajné ich správanie, ktoré som
popísal. Viem, že všetci Cigáni nie sú takí, poznal som v svojom živote aj
slušných (viď aj uvedený prípad hudobníka). Ale takých je nanešťastie málo.
Je to moja vina?
Bohu (a Cigánom) milej organizácii s názvom "Ľudia proti rasizmu" <
http://www.tolerancia.sk/rasizmus> preto na ich sugestívnu otázku "Vieš si
predstaviť život v strachu len preto, že si inej farby pleti?" odpovedám
veľmi jednoznačne: áno, viem si to predstaviť celkom živo, lebo som roky v
takom strachu žil a bál som sa Cigánov len preto, lebo nie som Cigán!
S Cigánmi som sa občas stretával od detstva a už vtedy som si u nich všimol
jednu vlastnosť, ktorá mi dnes pripadá takmer univerzálna: je to
bezohľadnosť voči necigánom (vzájomné vzťahy Cigánov ma, samozrejme,
nezaujímajú). Svoje detstvo som prežíval v socialistickej ére čakania v
radoch a vtedy som sa pri mnohých príležitostiach stretával s tehotnými
Cigánkami, ktoré sa ostentatívne predvádzali svojimi bruchami, aby nemuseli
stáť v rade. S tým súvisel aj môj prvý drobný konflikt s touto menšinou,
keď ma takto chcela jedna Cigánka predbehnúť pri pokladnici kina. Tvrdo som
odmietol a dobre som urobil: ten za mnou, ktorý jej vyhovel, potom hromžil
keď zistil, že tehotná "nešťastnica" kupuje lístky asi pre dvadsať ďalších
Cigánov stojacich obďaleč, a jemu sa vďaka jeho ohladuplnosti lístok už
neušiel.
Tento prípad je, samozrejme, banálny, ale ukazuje plasticky, čo si o sebe
Cigáni myslia: považujú sa za geniálne rafinovaných, lebo dokážu zneužiť
slušnosť a ohľaduplnosť druhých v svoj prospech. Iste ste sa aj vy stretli
v čakárňach lekárskych ordinácií, či pri pokladniciach predajní, s veľmi
netrpezlivými a náhliacimi sa (do práce??) Cigánmi, ktorí si myslia, že
hlúpymi výhovorkami oklamú sprostých "gádžov". Divíte sa potom tomu, že si
myslia to isté o imigračných úradoch v zahraničí, kde žiadajú o azyl kvôli
"rasovej diskriminácii", čo zdôvodňujú tým, že sa "boja" útokov rasistov? V
zahraničí ich ešte nepoznajú, preto ich berú vážne. Ale aj to čoskoro
skončí.
Poznámka: Dobrý príklad predstáv nezasvätených ľudí zo zahraničia o
Cigánoch predstavuje naivne idealizujúci a neobjektívny pohľad Kanaďana Dr. Scheffela
(
http://w3.acdi-cida.gc.ca/cida_ind.nsf/ ... enDocument).
Tento pracovník kanadskej vládnej organizácie Canadian International
Development Agency (CIDA), hneď po príchode na Slovensko "veľmi rýchlo
zistil, že najväčšou prekážkou integrácie Rómov je podozrievanie zo strany
'bielej' väčšiny. Avšak väčšina z 'bielych' nikdy nenavštívila rómsku
komunitu". V celom príspevku, nachádzajúcom sa na oficiálnej stránke CIDA <http://w3.acdi-cida.gc.ca/home>,
nenájedete ani náznak toho, že by za čosi mali byť čo i len trochu zodpovední aj Cigáni sami.
(Opät postoj typu "Slobody zvierat": Cigáni – rovnako ako zvieratká – majú iba práva, ale už
žiadne povinnosti.) Špeciálne som tam márne hľadal vysvetlenie toho, akým
mechanizmom "podozrievanie zo strany bielych" zvyšuje tak mohutne rast
cigánskej populácie. Pri čítaní tohoto dokumentu sa človeku až zdá, že
Cigáni predstavujú hádam výkvet ľudstva a vzor správania pre ostatné
národy. Takéto romantické názory sú zrejme následkom až podozrivo veľkej
rýchlosti, s akou tento bystrý Kanaďan robí svoje "bezchybné" úsudky.
Poznámka: Jestvuje už aj preklad <Scheffel1.html> spomínaného príspevku.
Na výzvu vyššie spomínaných udatných bojovníkov proti rasizmu, formulovanú
vetou "Podporuj prevenciu rasizmu, posilňuj lásku!" môžem preto odpovedať:
klopete na nesprávne dvere. Ohľaduplnosti a "lásky" sa dožadujte od nich,
nie odo mňa. Nie je mojou povinnosťou "milovať" nikoho a zvlášť nie takých,
s akými som sa stretol. A na otázku "Chceš pokračovať v nekonečnom kruhu
odovzdávania predsudkov?" odpovedám: to, čo som popísal, sú fakty, nie
predsudky. Nie ja sa mám meniť, nie ja sa mám prevychovávať – zmeniť sa
majú oni!
Popisované skúsenosti sa netýkali Cigánov z osád. Žil som v meste a to, čo
popisujem, sa týkalo Cigánov "mestských" a teda asi aj kultúrnejších. Ale
párkrát som sa ako peší turista nechtiac dostal predsa aj do osád. Keď som
napríklad jedného letného popoludnia schádzal z Fabovej hole, musel som
prejsť cigánskou osadou pri Polomke, o existencii ktorej som ani netušil,
pretože nebola vyznačená na turistickej mape. Ale ležala v úzkej doline
pozdĺž potoka, takže som ju obísť nemohol. Šiel som sám a Cigánčatá odo mňa
drankali koruny. Neodpovedal som a ponáhľal som sa dolu osadou. Dospelí
Cigáni na mňa začali vulgárne pokrikovať a obviňovať ma zo skúposti (mali
na to zrejme ústavné právo), lebo chúďatám deťom nechcem dať ani korunu.
Osada bola dlhá, ja som musel ísť jej stredom, a osadníkov moja "skúposť"
podráždila až tak, že po mne začali hádzať kamene a na úzkom priechode cez
potok mi zatarasili cestu, kde so mnou na túto tému zrejme chceli
"diskutovať". Keď som dal najavo svoju rezolútnu neochotu k "diskusii" pod
tlakom väčšiny, začali po mne s opovrhnutím pľuvať. Bol som rád, že ich
"spravodlivé" rozhorčenie nad mojim "asociálnym" správaním neviedlo k
vyťahovaniu nožov. Nesťažoval som sa vtedy na rasovo motivovaný útok – nie
som ako oni.
A prečo o tom všetkom píšem práve tu? Lebo mi spomínaní "boží bojovníci"
sugerujú, že rasizmus sa prejavuje už aj "rozprávaním vtipov [!] na tému
znevýhodnených skupín [čím sú, preboha, znevýhodnené?] ... nazývaním Rómov
cigáni [!]. Diskrimináciou v autobusoch [treba im uvoľňovať miesta na
sedenie?], obchodoch [treba ich pri pokladnici púšťať dopredu, lebo sa
veľmi ponáhľajú do práce?] ... " A títo ľudia, ktorí usúdili, že treba
ochraňovať iba práva niektorých skupín obyvateľov, nie všetkých, idú vo
svojich vývodoch až tak ďaleko, že bez hanby tvrdia, že "rasizmus je
diskriminačná teória, ktorá ... je obvykle spojená s genocídou,
vyhladzovaním menejcennej rasy nadradenou." Takže od nazvania Rómov Cigánmi
je už zrejme len krok ku genocíde!!! Vedeli by ste si vymyslieť lepší
príklad demagógie?