Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Ned, 28.04.2024, 1:45
Dnes je nedela 28. apríla 2024, meniny má Jarmila a zajtra Lea




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 29 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší
 Palubný ampérmeter - ako? 
Autor Správa
OFFROAD Expert

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 7:51
Príspevky: 1759
Bydlisko: SK
Odpoveď s citáciou
Dnes sa mi vôbec nechcelo rachotiť, tak som sám pred sebou hľadal výhovorku, že čo by.

Na západnejších fórach Shaman otvoril tému merania prúdu na palube.

Tak som si trochu sám pokutral (nemýliť s Khámasútrou) po šuplíkoch a čosi som poskúšal. Výsledky sú celkom sľubné.

Ale teraz vlastne neviem, a to čakám od Vás, kolegovia a kamaráti,že mi poradíte, aké prevedenie zariadenia mám zvoliť.

Konkrétne ide o zobrazovanie meranej veličiny.



Možnosti sú asi tak tri:

a) jednoduché orientačné zobrazenie napr. svetelným bargrafom

b) jednoduché, relatívne presné zobrazenie klasickým ručičkovým merákom s nulou uprostred

c) keď sa neuspokojíme s meraním len prúdu, ale časom by sme radi merali aj energetickú bilanciu baterky (či sa nám dlhodobo nabíja alebo vybíja, napríklad), palubné napätie, poprípade teploty alebo ďalšie veličiny, tak optimálny by bol alfanumerický displej, postačoval by cca 2x8 znakov.



Čo vy na to?


Str, 21.01.2009, 18:42
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05
Príspevky: 1818
Bydlisko: Trencin
Odpoveď s citáciou
Poslať 
radko asi ten alfanum. displej. Rucickovy by asi neniesol bohvieako hontrlanie po kamenoch a pod., je pouzitelny len ako A-meter max V-meter, sedemsegmentovka by bola velmi prijemna keby blisti do ksychtu v noci :-) Takze mne s toho vychadza alfanumericky podsvieteny displejik :-) a pekne vyvyjaj a mozno ta niekedy oslovim s zastavbou takehoto informacneho centra do mojho jeepa :-)

_________________
"Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy"
Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift
Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup
Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach
Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba


Str, 21.01.2009, 18:58
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.05.2007, 22:16
Príspevky: 1999
Bydlisko: Trencin
Odpoveď s citáciou
Poslať 
bez ohladu na dalsie plany som za rucicku na pristroji, tak ako sa robia voltmetre, tachometre, otackometre, tlakoolejometre a vsetky podobne metre na palube... som uz raz taky konzervativny.... :-D

masurko, fakt ti nerobim naprieky, len mam iny nazor


Str, 21.01.2009, 19:33
Profil ICQ WWW
OFFROAD Expert

Registrovaný: Str, 18.10.2006, 1:17
Príspevky: 2388
Bydlisko: Zálesie
Odpoveď s citáciou
Poslať 
thunder píše:
masurko, fakt ti nerobim naprieky, len mam iny nazor


... určite...??? :smt139

Rado, čo budeš robiť s informáciou z tohoto budíka??? :smt102

_________________
Nissan Patrol GR Y60 "Listnatý les" :smt159

http://www.aloha.sk/
http://www.excursion.sk/
http://picasaweb.google.sk/michi4x4


Str, 21.01.2009, 19:41
Profil WWW
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Merač palubného napätia (aka voltmeter) až taký problém nie je. A poniektoré autá ho majú sériovo, všakáno :wink:
A ak ho nemajú, tak dobastliť ho tam nie je až taký problém, z hľadiska zapojenia (paralelne) sa dá v podstate pricvaknúť hocikam medzi plus a kostru. A je jedno, či ručičkový, digitálny, ledkový.... spôsob zobrazenia veličiny je úplne nepodstatný, na rozdiel od jej snímania.

Ale pri meraní meraní prúdu sa ampérmeter zapojuje sériovo, a teda ním preteká celý prúd ktorý je odoberaný spotrebičom na druhej strane.
A keďže nás primárne zaujíma baterka, tak ideálne by bolo zapojiť ho priamo na výstup z baterky.
Nebudem sa tu teraz baviť o bočníkoch a a ich počítaní, lebo to asi nie je obsahom tohoto threadu, ale ak si len tak baj voko spočítame, že aké prúdy tečú cez baterkový kábel napríklad pri žhavení, štartovaní alebo navijákovaní, a naopak, trebárs pri len tak stání na voľnobeh s vypnutými hlavnými spotrebičmi, tak si neviem predstaviť ručičkový prístroj bez
nejakej zložitej regulácie, ktorý by toto zvládol.
A bežný digitálny asi tiež nie, páč tie tiež majú nejaké svoje rozsahy a len málo ich je cez 20A a aj to nie trvale. A žiadny z takýchto merákov nie je postavený na trvalú záťaž.

Ako jediné možné riešenie mi príde bezkontaktný ampérmeter na indukčnom princípe - tak ako pracujú tzv kliešťové ampérmetre, kedy sa okolo meraného miesta - vodiča pretekaného prúdom cvaknú čeluste prístroja, alebo sieťové meracie ampérmetre, ktoré využívajú ten istý princíp - merací transformátor.. Poväčšinou sú ale bežne dostupné meráky tohoto druhu určené pre striedavé napätia, pretože sú konštrukčne podstatne jednoduchšie.
Ale sú na trhu aj prístroje, určené pre jednosmerné napätia, akurát sú v trochu inej cenovej hladine. Ich nevýhodou je akurát relatívne malá presnosť v oblastiach malých prúdov a tiež nedokážu rozlíšť smer toku (v našom prípade z a do akumulátora, pretože máme 2 zdroje)


V praxi sa takéto veci riešia elektronikou, ktorá meria rôzne veličiny, ako napríklad teplotu akumulátora, napätie v sieti a množstvo odobranej/dodanej energie a toto odovzdáva palubnému počítaču, ktorý z toho vypočítava celkový stav akumulátora a riadi dobíjací cyklus. Zobrazenie ktorejkoľvek z veličín je už len detail.

Edit:

našiel som: napríklad tu: http://www.globalspec.com/FeaturedProdu ... or/83542/0

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Str, 21.01.2009, 19:45
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 27.09.2007, 12:05
Príspevky: 1818
Bydlisko: Trencin
Odpoveď s citáciou
Poslať 
palino merat hallovou sondou baterku? :shock: asi nem dobry napad lebo 90% prevadzkovych odberov z baterky je podla mna pod 20A a ukaz mi hallovu sondu co odmera pod 20A a este k tomu jednosmernych to by musel byt uz ozaj spickovy pristroj ale s tymi bocnikmi by to naopak slo si myslim :-)

_________________
"Bolesť trvá len chvíľu, víťazstvo trvá navždy"
Ex: JEEP CHEROKEE 4.0i, 4.5" lift
Ex: Patrol K260, 2.8D homemade pickup
Ex: Patrol W260, 2.8TD eMHaDecka na 33kach
Patrol Y61 3.0DTi - ma vsetko co treba


Str, 21.01.2009, 20:08
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 03.12.2007, 16:21
Príspevky: 494
Bydlisko: Nové Zámky
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Alebo kupit uazika, ten to ma seriovo vo vybave :-D

http://www.bat.wz.cz/zakl.htm

Inak stoji 400Skk

_________________
www.bunker94001.sk - predaj zbrani, streliva, Armyshop, AIRSOFT atd atd...

off road club NZ, www.4x4nz.inx.sk


Str, 21.01.2009, 20:13
Profil
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
masurko píše:
palino merat hallovou sondou baterku? :shock: asi nem dobry napad lebo 90% prevadzkovych odberov z baterky je podla mna pod 20A a ukaz mi hallovu sondu co odmera pod 20A a este k tomu jednosmernych to by musel byt uz ozaj spickovy pristroj ale s tymi bocnikmi by to naopak slo si myslim :-)


noo, aby si nebol prekvapkaný. Bežne sú kliešťové meráky na DC prúdy s rozsahmi 0,01 až 200A - napríklad tu:
http://www.zeko.sk/beha/download/BE_93468.pdf

takže tam problém nevidím. Práve naopak, ja by som videl problém v tom, že síce bežné odbery sú povedzme do 40A (20 je málo), ale špičkové sú niekedy aj cez 400.

A prečo je 20 málo? Lebo fyzika Karle :D . Blbý Ohmov zákon, že I = P/U

A povedzme že bežné auto má napríklad 2x55W vo svetlách plus 4x10W v obrysovkách plus 2x21W v brzdových svetlách plus 2x21+5 - (smerovky 1 strana), plus 20 w palubného osvetlenia plus cca 50W riadiaca elektronika auta.... auž tu máme cez 300W a len toto je (pri palubnom napätí 13,6V)
skoro 23 A. A svietiť sa musí furt 8-)

A to nehovorím o tom, že máš nejaké rádio, sem-tam zopne spojka klimy, prípadne dáš výstražné smerovky alebo blikneš diaľkovými....
najprv si to pekne zrátaj a až potom filozofuj :wink:

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Str, 21.01.2009, 20:18
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.01.2008, 23:34
Príspevky: 2183
Bydlisko: Prakovce, Myjava a Vrbové
Odpoveď s citáciou
Poslať 
snipera píše:
Alebo kupit uazika, ten to ma seriovo vo vybave :-D

http://www.bat.wz.cz/zakl.htm

Inak stoji 400Skk


Skús to zapojiť do série s navijákom. :D .............. A aj štartér by to pohodlne odpálil. ;-)

_________________
ARO m461 2.5TD CactusEdition .... Trooper 2.2TD (RIP)
.... alebo ....
*Čo z auta odpadáva ,to tam nepatrí*


Naposledy upravil Tunki dňa Str, 21.01.2009, 22:15, celkovo upravené 1



Str, 21.01.2009, 20:30
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.01.2008, 23:34
Príspevky: 2183
Bydlisko: Prakovce, Myjava a Vrbové
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Dalo by sa to urobiť aj takto. Teda to obyčajné meranie prúdu s použítím prepojky akumulátora a kostry motora ako prúdového bočníka....
Potrebný je voltmeter s nulou uprostred a presnejší kliešťový ampérmeter.

Obrázok

Zapojiť podľa obrázku , a dvojlinkou priviesť na palubovku neni problém. Treba to ale nastaviť potom podľa kliešťáku. Tento spôsob je ala najjednoduchší.

_________________
ARO m461 2.5TD CactusEdition .... Trooper 2.2TD (RIP)
.... alebo ....
*Čo z auta odpadáva ,to tam nepatrí*


Naposledy upravil Tunki dňa Str, 21.01.2009, 22:16, celkovo upravené 1



Str, 21.01.2009, 21:02
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 15.01.2008, 15:12
Príspevky: 509
Bydlisko: CR
Odpoveď s citáciou
Poslať 
S takhle zapojenym voltmetrem toho moc nenameris.
A uz vubec ne proud.


Str, 21.01.2009, 21:08
Profil ICQ
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 10.01.2008, 23:34
Príspevky: 2183
Bydlisko: Prakovce, Myjava a Vrbové
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Vyskúšaj.
a potom hovor.

:-D

_________________
ARO m461 2.5TD CactusEdition .... Trooper 2.2TD (RIP)
.... alebo ....
*Čo z auta odpadáva ,to tam nepatrí*


Str, 21.01.2009, 21:20
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 15.01.2008, 15:12
Príspevky: 509
Bydlisko: CR
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Co mam zkouset ?
Merit proud voltmetrem pripojenym ve vlastni smyčce ???

No to po me nechtej. Vis jak bych se citil ?
A cim meris teplotu ? Tlakomerem ?

Obrázok


Str, 21.01.2009, 21:26
Profil ICQ
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 15.01.2008, 15:12
Príspevky: 509
Bydlisko: CR
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Provedl jsem na Tvou radu praktickou zkousku a hlasim vysledky :

Obvod zapojen presne podle nakresu.



Zjisteni (namerene veliciny) :

Voltmetr zapojeny mezi minusovy pol baterie a karoserii neukazal zadny prochazejici proud.


:-D


Str, 21.01.2009, 21:29
Profil ICQ
OFFROAD Expert

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 7:51
Príspevky: 1759
Bydlisko: SK
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No poďme, chlapci, ešte, je to celkom podnetné.

Možno sa nakoniec z toho niečo vyvrbí.

Pozn.:technické aspekty, ktoré spomínajú Palo a čistotné a prítulné Masurko, sú pomerne jednoducho riešiteľné.

Ale späť k téme:
trochu ma zaskočil Michi: no životne nutná potreba mať tieto informácie asi nie je, skôr to vnímam ako dodatočnú informáciu.

Svojho času som mal problém s alternátorom a za toho andela som nevedel presvedčiť profesionálneho alternátoristu, že niekde sa vlúdila chybička. Nakoniec sa ukázalo, že neboli usmernené všetky fázy. Ampérmeter to ukáže hneď.

Ďalší príklad: bol som v situácii, keď som okrem navijaku musel zapnúť všetky spotrebiče a alternátor to zrejme nestíhal. Takýto stav nemám rád, Určite by mi pri rozhodovaní, koľko toho treba vypnúť, takýto AM pomohol.

Určite to nie je fatálny problém, či ide prúd v danom momente do baterky alebo z baterky. Bruchoplazy voltmeter nemajú, a žijú. Ale voltmeter malí žltí muži do PD predsa len naprojektovali.
Náklonomer:detto.
GPS:podobné.

Nemáš, nič sa nedeje, máš, si v obraze.


Str, 21.01.2009, 21:35
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 29 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron