Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Štv, 28.03.2024, 18:34
Dnes je štvrtok 28. marca 2024, meniny má Sona a zajtra Miroslav




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 62 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší
 Ovladanie 4x4 
Autor Správa
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 04.09.2012, 9:43
Príspevky: 1886
Bydlisko: GA-Kosuty
Odpoveď s citáciou
Pisal si o uzavierke medzinapravoveho diferencialu ja o uzavierke v napravach a to nie je jedno to su dve :smt151

_________________
VW T3 1,6 aircooled boxer(1980). EX:Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Cherokee 2,5 td,Ford Maverick 2,7td,Jeep Grand Cherokee 5,2V8,Jeep Grand Cherokee 4,0i,Jeep Grand Cherokee 2,5td,Hyundai Galloper 2,5td,Jeep Cherokee 2,5td


Pon, 29.01.2018, 20:30
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
matoffroad píše:
myslím že som to pochopil :smt023 ešte jedna otázka ma napadla a čo autá 4x4 ktoré nemaju medzinápravový dif ale len akúsi spojku ako napr pathfinder ???


No vtedy je to jednoduche, jedna z naprav (typicky zadna) je k vyvodu z prevodovky pripojena napevno, bez akehokolvek diferencialu, druha z naprav (predna) je pripojena cez typicky elektronicky ovladanu spojku. V normalnych podmienkach (rychlejsia jazda po cestach) je pouzivany iba pohon jednej napravy, v situaciach kde je potrebny pohon oboch naprav, je spojka zopnuta a prenasa prislusny krutiaci moment aj na prednu napravu. Stupen zopnutia vie elektronika regulovat na zaklade informacii o otacani kolies zo senzorov ABS a tak vie aj zistit ze sa trebars zadna naprava volne otaca vo vzduchu a zopnut na 100% a tym simulovat mechanicku uzavierku medzinapravoveho diferencialu. Takyto typ pohonu (s medzinapravovou spojkou) nie je urceny na trvale pouzivanie na pevnych podkladoch.
Mimochodom Nissan Patrol Y60 ani Y61 nema medzinapravovy diferencial, takze predna naprava sa pripaja napevno a vykon a krutiaci moment sa v podmienkach rovnakej adhezie na oboch napravach rozdeluje 50:50. Samozrejme, takyto system je nepouzitelny na pevny podklad a rychlejsiu jazdu, kedze auto potom nerado zataca. Kazdy kto sa skusil otocit na parkovisku so zapnutym 4x4 to uz zistil.


Uto, 30.01.2018, 13:34
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
matoffroad píše:
pampuch131 píše:
Na to,aby ti rovnomerne zaberali kolesa na naprave na ktorej je uzavierka


ved práve nato je uzávierka aby zaberali rovnomerne kolesá , to ide aj bez uzávierky medzi nápravového dif či sa mýlim ???


No, uzavierka blokuje funkciu medzinapravoveho diferencialu, teda napravy sa otacaju rovnakou rychlostou. Neviem co myslis tym ze zaberaju rovnomerne kolesa...
Znova - na koleso sa prenesie len taka sila, aka mu kladie odpor. Ani vacsia, ani mensia. Ked je koleso vo vzduchu, ziadnu silu nedostane. Ked je zablokovane, tak dostane tolko, kolko ide z motora minus tolko co sa moze stratit niekde inde.
Z toho zakladu vychadzaju aj systemy "4x4" ktore funkciu prenosu vykonu na koleso ktore sa netoci dosiahnu individualnym pribrzdenim toho kolesa (od dob ESP to vie kazde auto co ho ma) alebo slavny trik pre auta co nemaju uzavierku diferencialu napravy https://www.youtube.com/watch?v=k8ie05PybBI


Uto, 30.01.2018, 13:44
Profil
Učeň

Registrovaný: Ned, 31.12.2017, 15:08
Príspevky: 79
Odpoveď s citáciou
v čom je potom lepší medzi nápravoví dif ako tá spojka ked auto nemá takýto dif .??


ešte k tomi mojmu prvému príspevku otázke to rozdelenie 50 na 50 som myslel medzi prednú a zadnú nápravu nie na kolesá napr na zadnej náprave .


Uto, 30.01.2018, 17:05
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 04.09.2012, 9:43
Príspevky: 1886
Bydlisko: GA-Kosuty
Odpoveď s citáciou
matoffroad píše:
všetko ste tu zrozumiteľne napísali ešte by som sa chcel spýtať načo je uzávierka medzinápravového dif. ak som dobre pochopil medzinapravoví dif rozdelí silu 50 na 50 či sa mýlim ??? potom načo je dobrá aj uzávierka ???

Tak citaj :smt017

_________________
VW T3 1,6 aircooled boxer(1980). EX:Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Cherokee 2,5 td,Ford Maverick 2,7td,Jeep Grand Cherokee 5,2V8,Jeep Grand Cherokee 4,0i,Jeep Grand Cherokee 2,5td,Hyundai Galloper 2,5td,Jeep Cherokee 2,5td


Uto, 30.01.2018, 18:06
Profil
Učeň

Registrovaný: Ned, 31.12.2017, 15:08
Príspevky: 79
Odpoveď s citáciou
pampuch131 píše:
matoffroad píše:
všetko ste tu zrozumiteľne napísali ešte by som sa chcel spýtať načo je uzávierka medzinápravového dif. ak som dobre pochopil medzinapravoví dif rozdelí silu 50 na 50 či sa mýlim ??? potom načo je dobrá aj uzávierka ???

Tak citaj :smt017


neviem čo sa ti nezdá ???
ano funkcia medzinápravového dif aj spojky bola popísaná
čítam ale mylsle som uávierku medzi nápravového dif a nie uzávierku zadneho alebo prednéého dif ale toto nieje podstatné .
Išlo mi oto načo je dobrá uzávierka madzi nápravového dif - to už mi je jasné
potom som sa opravil lebo v prvom príspevku som len napísal rozdelenie sily 50 na 50 ale bolo to mylslené na prednú a zadnú nápravu nie na koleso


posledná otázka bola v čom je lepší medzi nápravový dif ako tá akože spojka alebo je tá spojka lepšia ??


Uto, 30.01.2018, 18:59
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 04.09.2012, 9:43
Príspevky: 1886
Bydlisko: GA-Kosuty
Odpoveď s citáciou
Mas na mysli visko spojku?

_________________
VW T3 1,6 aircooled boxer(1980). EX:Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Cherokee 2,5 td,Ford Maverick 2,7td,Jeep Grand Cherokee 5,2V8,Jeep Grand Cherokee 4,0i,Jeep Grand Cherokee 2,5td,Hyundai Galloper 2,5td,Jeep Cherokee 2,5td


Uto, 30.01.2018, 19:09
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 20:37
Príspevky: 3267
Bydlisko: Nitra
Odpoveď s citáciou
matoffroad píše:

neviem čo sa ti nezdá ???

Tieto veci co sa pytas su tu na fore vysvetlene uz asi 50 krat.Preto ti pampuch napisal aby si cital.A obdivujem Localovu trpezlivost ti to znovu dokola vysvetlovat :smt139

_________________
Patrol GR, kde neprejdem tam pretiahnem!!!


Uto, 30.01.2018, 20:27
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 04.09.2012, 9:43
Príspevky: 1886
Bydlisko: GA-Kosuty
Odpoveď s citáciou
:smt023

_________________
VW T3 1,6 aircooled boxer(1980). EX:Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Grand Cherokee 5,2 V8,Jeep Cherokee 2,5 td,Ford Maverick 2,7td,Jeep Grand Cherokee 5,2V8,Jeep Grand Cherokee 4,0i,Jeep Grand Cherokee 2,5td,Hyundai Galloper 2,5td,Jeep Cherokee 2,5td


Uto, 30.01.2018, 22:07
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 21:15
Príspevky: 2569
Bydlisko: Handlová
Odpoveď s citáciou
pomoze?

https://www.youtube.com/watch?v=mA55zgvJqlM

toto sa mi paci aj na unimogu.

v skratke: najskor uzavre medzinapravovy diff - "rovnaka" sila ide na prednu aj zadnu napravu, ale nie na jednotlive kolesa na prednej a zadnej naprave, lebo tu je sila rozdelovana diffmi v napravach, potom uzavrie zadny diff co zabezpeci aby sa na zadnej naprave rozdelila sila rovnako na kolesa, potom predny co zabezpeci aby sa na prednej naprave rozdelila sila rovnako na kolesa, pekne postupne.


k viskospojke:

takto funguje kvapalina:
http://cs.jeep-club.net/forum-post/doplnenie-vysvetlenie-funkcie-viskospojky-41498

cim viac namahana, tym hustejsia,
v jednoduchosti, snazi sa napodobnit uzavierku medzi napravoveho diffu. Pri visko spojke sa mozes spolahnut na kvapalinu a na otacavy pohyby a cakat kedy "zaberie". Ako vodic to vies ovplyvnit vlastne len pridavanim pynu aby ti sli kolesa do preklzu. Pri klasickom medzinapravovom diffe stlacis gombik, potiahnes packu, skratka ty zapnes kedy chces.

_________________
Jeep Grand Cherokee 4,7 V8 - zatial sa zoznamujeme


Naposledy upravil Milos dňa Uto, 30.01.2018, 22:50, celkovo upravené 1



Uto, 30.01.2018, 22:32
Profil
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 17.04.2012, 18:31
Príspevky: 2593
Bydlisko: Vychod
Odpoveď s citáciou
A ked sa vsetky uzatvoria tak po urcitom case prichadza dalsie stadium kedy sa potom aj penazenka otvara :smt126


Uto, 30.01.2018, 22:41
Profil
Učeň

Registrovaný: Ned, 31.12.2017, 15:08
Príspevky: 79
Odpoveď s citáciou
Milos píše:
pomoze?

https://www.youtube.com/watch?v=mA55zgvJqlM

toto sa mi paci aj na unimogu.

v skratke: najskor uzavre medzinapravovy diff - "rovnaka" sila ide na prednu aj zadnu napravu, ale nie na jednotlive kolesa na prednej a zadnej naprave, lebo tu je sila rozdelovana diffmi v napravach, potom uzavrie zadny diff co zabezpeci aby sa na zadnej naprave rozdelila sila rovnako na kolesa, potom predny co zabezpeci aby sa na prednej naprave rozdelila sila rovnako na kolesa, pekne postupne.


k viskospojke:

takto funguje kvapalina:
http://cs.jeep-club.net/forum-post/doplnenie-vysvetlenie-funkcie-viskospojky-41498

cim viac namahana, tym hustejsia,
v jednoduchosti, snazi sa napodobnit uzavierku medzi napravoveho diffu. Pri visko spojke sa mozes spolahnut na kvapalinu a na otacavy pohyby a cakat kedy "zaberie". Ako vodic to vies ovplyvnit vlastne len pridavanim pynu aby ti sli kolesa do preklzu. Pri klasickom medzinapravovom diffe stlacis gombik, potiahnes packu, skratka ty zapnes kedy chces.



:smt023 super vysvetlené už mi je všetko jasné


Uto, 30.01.2018, 23:40
Profil
Učeň

Registrovaný: Ned, 31.12.2017, 15:08
Príspevky: 79
Odpoveď s citáciou
ešte k tej visko spojke ak to dobre chápem ked auto pôjde pomali a bude mat zapnuté 4x4 tak sa bude chovat ako dvoj kolka až kým nezrýchli ???? alebo len pôjde menší výkon na predok pri menšej rýchlosti a ked zrýchli docieli sa pomer 50:50


Str, 31.01.2018, 0:03
Profil
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 22.10.2014, 10:44
Príspevky: 54
Bydlisko: Nové Zámky
Odpoveď s citáciou
Viskospojku nemôžeš zapínať, to pri rozdilených otáčkach prednej a zadnej nápravy automaticky sa uzavrie (presnejšie by bolo že stuhne). Robí to nezávislo od rýchlosti vozidla. Väčšinou to býva na kardáne do zadnej nápravy, kým relatívna rýchlosť vstupnej a výstupnej hriadele viskospojky neprekročí určité percento tak povolí otáčať nápravu rozdielnou rýchlosťou (jazda po ceste). Len čo relatávna rýchlosť hriadelov za zvýši (blato, ľad, sneh, kríženie atď), tekutina v spojke nedovolí lamelám aby sa otáčali a tak prenesie krútiaci moment aj na zadnú nápravu. Týmto nahradzuje mädzinápravový differenciál.

Viskospojka zabezpečuje dočasný záber prednej a zadnej nápravy, a to len na tú dobu kým pôsobí na kvapalinu vo viskospojke sila. Nemyslím si že tá sila môže byť 50-50, podla mňa tam vždy bude nejaká strata.

Funkciu visko spojky pochopíš asi najlepšie keď zoberieš flašu medu a lyžičkou to skúsiš pomiešať. ak to robíš pomaly (pomalé relatívne otáčanie dvoch koncohc viskospojky) nádoba s medom zostane stáť.
Ak začneš miešať rýchlejšie, (relatívna rýchlosť dvoch koncoch viskospojky je odlišná) skôr či neskôr pohneš s nádobou.

Sú komplikovanejšie systémi ako haldex, kde to ešte riadí aj elektrika, ale pokial to viem do terénných vozidiel nedávajú, len do osobákoch s 4x4.

_________________
Disco ´97. 300tdi
www.profimotor.sk


Str, 31.01.2018, 12:03
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 18.11.2015, 12:10
Príspevky: 411
Bydlisko: doma na Orave, pracovne Bratislava + cely svet
Odpoveď s citáciou
Milan píše:
Tieto veci co sa pytas su tu na fore vysvetlene uz asi 50 krat.Preto ti pampuch napisal aby si cital.A obdivujem Localovu trpezlivost ti to znovu dokola vysvetlovat :smt139


Ja som to tu napisal len kvoli tomu aby som opravil typicky omyl ludi z praxe ze uzavierka prenasa silu (krutiaci moment lepsie povedane) 50:50. A pripomenul zakladne pravidlo offroadu ale aj jazdy na cestach - trakcia (teda kolko sily prenesie guma do terenu) je zaklad vsetkeho. Clovek, co to pozna, dokaze aj s trabantom prejst neuveritelne, clovek za ktoreho soferuje penazenka zapadne aj na parkovisku... Kolkokrat som uz pocul od znamych ze mozu na ceste jazdit rychlejsie lebo maju 4x4 a podobne nezmysly... urcite to aj sami z vlastnej skusenosti poznate.


Str, 31.01.2018, 13:08
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 62 ]  Choď na stránku Predchádzajúci  1, 2, 3, 4, 5  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: