4x4 Club Slovakia
http://4x4club.sk/forum/

Ovladanie 4x4
http://4x4club.sk/forum/viewtopic.php?f=6&t=394
Stránka 3 z 5

Autor:  finder [ Sob, 21.07.2007, 9:46 ]
Predmet príspevku: 

:-D Cico, vidim ze sa snazis poradit, ale stale ma v tom chalan trochu nejasno. Uz chapes preco som nanho isiel od podlahy a radil ako som radil ? :-D. Vela informacii cloveka zblbne, zvlast zaciatocnika ...
Ale inac mate pravdu - treba ist skusat, tam zisti kedy je co dobre, a ked vsetko zapne pri stojacom vozidle, hadam nic nepototo :-D

Autor:  kentus [ Sob, 21.07.2007, 20:50 ]
Predmet príspevku: 

Ja by som doporučil (z vlastnej skúsenosti) prečítať: viewtopic.php?t=150
Je to síce stále teoria, ale je dobré vedieť ako to vo vnútri chodí a funguje.

Autor:  cico [ Ned, 22.07.2007, 9:49 ]
Predmet príspevku: 

finder píše:
:-D Cico, vidim ze sa snazis poradit, ale stale ma v tom chalan trochu nejasno. Uz chapes preco som nanho isiel od podlahy a radil ako som radil ? :-D. Vela informacii cloveka zblbne, zvlast zaciatocnika ...
Ale inac mate pravdu - treba ist skusat, tam zisti kedy je co dobre, a ked vsetko zapne pri stojacom vozidle, hadam nic nepototo :-D

Az tak velmi sa nesnazim, Finder. :smt131 To ty sa ,jak vidim, viac snazis radit. :smt126 :smt148
btw: dik za reakciu na moju snahu. :smt147 Vidim, ze uporne sledujes kazdy moj prispevok. A to ma tesi :smt148

Autor:  qizo [ Ned, 10.03.2013, 0:48 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

K domu mame poľnú/lesnú cestu, stúpanie asi do 30° a 90° zákruta, dĺžka asi 40 metrov, v zime sneh a ľad, na jar a pri daždi blato až potôčiky vody. čo tam zaradiť? Ďakujem!

Autor:  Milan FI [ Ned, 10.03.2013, 0:58 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

Ešte keby si napísal na akom aute, to by prípadným radcom pomohlo odpovedať.

Autor:  qizo [ Ned, 10.03.2013, 1:24 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

Ak to má tu páčku 2H/4H/4L a poprípade aj uzavierku. poprípade poradiť aké auto by sa tam hodilo, staršie a lacné, napr terrano II 2.4i.
Sused má Suzuki asi vitara, malá a staršia.
A chcel som sa opýtať, zatiaľ som tu takú tému nenašiel. Dá sa uzamknúť aj obyčajný diff, na malotraktore máme z trabanta a je ako mdzinapravovi.
Ďakujem!

Autor:  Milan [ Ned, 10.03.2013, 22:00 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

qizo píše:
K domu mame poľnú/lesnú cestu,
Vyber si auto a potom rozmyslaj nad radenim.Radit sa da vseliako a nie rovnako na kazdom aute.
viewtopic.php?f=99&t=15135

Autor:  matoffroad [ Sob, 27.01.2018, 19:44 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

všetko ste tu zrozumiteľne napísali ešte by som sa chcel spýtať načo je uzávierka medzinápravového dif. ak som dobre pochopil medzinapravoví dif rozdelí silu 50 na 50 či sa mýlim ??? potom načo je dobrá aj uzávierka ???

Autor:  pampuch131 [ Sob, 27.01.2018, 20:23 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

Na to,aby ti rovnomerne zaberali kolesa na naprave na ktorej je uzavierka

Autor:  local.sk [ Ned, 28.01.2018, 0:18 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

matoffroad píše:
všetko ste tu zrozumiteľne napísali ešte by som sa chcel spýtať načo je uzávierka medzinápravového dif. ak som dobre pochopil medzinapravoví dif rozdelí silu 50 na 50 či sa mýlim ??? potom načo je dobrá aj uzávierka ???


No, s tvrdeniami o rozdelovani sily (spravnejsie by malo byt o rozdelovani krutiaceho momentu) by som bol velmi opatrny. Totizto niektore zavery o rozdeleni krutiaceho momentu medzi napravami alebo kolesami napravy su v niektorych situaciach kontraintuitivne - napriklad uplne otvoreny medzinapravovy diferencial prenasa na napravu volne visiacu vo vzduchu nulovy krutiaci moment a na zatazenu napravu 100% krutiaceho momentu (ale ziaden vykon). A to ked sa volne visiaca naprava otaca dvojnasobnou rychlostou oproti otacaniu hnacieho hriadela a zatazena naprava stoji. Velmi vela ludi bez fyzikalneho vzdelania alebo premyslania aj ked jazdia offroad mi nedokazalo fyziku prenosu sil a vykonov (vykon = krutiaci moment x rychlost otacania) spravne vysvetlit.

V takychto pripadoch pouzivam na vysvetlovanie analogiu s buldozerom, ktory ma velmi divnu radlicu - pozostavajucu z 2 kusov beznych radlic, ktore su pripojene k buldozeru akoby pripojkou v tvare pismena T. Na koncoch pismena T hore su radlice, na dolnom konci je buldozer. vodorovna a zvisla cast pismena T su spojene otacavym klbom. Je intuitivne jasne, ze ked zacne buldozer tlacit, obe radlice budu na rovnakej urovni (teda z -- sa nestane /) iba ked obe budu tlacit proti rovnakemu odporu hliny. Ak na jednej radlici nebude nic, je jasne, ze tam buldozer neposiela ziadnu silu. Co ale intuitivne nie je hned jasne, ze kedze sa vrchna cast T moze otacat, za chvilku sa otoci tak ze je oproti hline bokom, hlina sa zosmykne a buldozer za chvilku netlaci nic, iba radlice v polohe /.
Takto skonci otvoreny diferencial, ked jeden z jeho vystupov uplne strati odpor. Vzdy je treba zapamatat si ze aby sa mohla prenasat sila, musi byt na konci protisila.

Medzinapravovy diferencial zabezpeci aby sa obe napravy mohli otacat roznou rychlostou - teda aby auto mohlo zatacat. Za normalnych podmienok (ak je na naprave nejaka adhezia = radlici buldozera kladie nieco odpor) rozdeluje otvoreny diferencial krutiaci moment medzi napravami od 0-100 po 100-0 (respektive blizko k 0 a 100). Prave ten moment, ked na naprave nie je ziadna adhezia, dostane naprava 100% krutiaceho momentu, ale ten nevie preniest, pretoze nie je adhezia. Za okamih sa situacia ustali. Auto teda stoji s 1 napravou nedostavajucou ziaden krutiaci vykon (ale 100% krutiaceho momentu) a druhou dostavajucou skoro nulovy krutiaci moment a otackami zodpovedajucimi 2nasobku prislusnych otacok vstupneho hriadela. Motor v tomto pripade neprenasa skoro ziaden vykon, prekonava iba stratovy vykon transmisie, na cestu sa nic neprenesie.

Uzavierka medzinapravoveho diferencialu praveze zabezpeci aby proces rozdelenia krutiaceho momentu nebol riadeny silami adhezie (zakon akcie a reakcie) kolesa na podklade ale na zaklade uzamknutia prevodu otacania naprav voci vstupnemu hriadelu zabezpeci aby bola rychlost otacania oboch naprav rovnaka. To znamena, aj ked naprava visi vo vzduchu nedostane prakticky vsetok krutiaci moment, dostane iba ten, ktory je potrebny na prekonanie odporu transmisie v naprave, zvysny krutiaci moment ide do napravy s adheziou. Tym ze obe napravy maju rovnaku rychlost otacania, ide 100% krutiaceho momentu (lebo na visiacej naprave nie je ziaden odpor, teda netreba ziaden krutiaci moment) aj 100% vykonu (lebo vykon = krutiaci moment x rychlost otacania) na napravu s adheziou. Znova, da sa to predstavit akoby sme T buldozera s napravami vystuzili vystuzou medzi dolnym koncom a bocnymi koncami Tcka. Je jasne, ze radlica kde je hlina a na druhej strane nic, sa nestoci a buldozer bude tlacit hlinu na jednej strane - tam posiela 100% svojej sily a na druhu stranu nic.

(samozrejme, sily odporu transmisie v napravach a sily potrebne na akceleraciu kolesa na prislusnu rychlost otacania su zanedbane)

Ak je to moc komplikovane, neries to, treba si len zapamatat ze uzavierka pomaha preniest krutiaci moment a vykon (=krutiaci moment x rychlost otacania) tam, kde ho clovek aktualne potrebuje najviac.

Autor:  pampuch131 [ Ned, 28.01.2018, 13:16 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

Myslím,že si to vysvetlil až tak podrobne,že zadávateĺ dotazu to určite pochopí :-D

Autor:  Tomrs [ Ned, 28.01.2018, 21:13 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

To mi pripomína, že E=mc²

:smt121

Autor:  OGO [ Pon, 29.01.2018, 12:23 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

Tož jak sa vraví, niekedy menej je viac...

Autor:  matoffroad [ Pon, 29.01.2018, 20:03 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

myslím že som to pochopil :smt023 ešte jedna otázka ma napadla a čo autá 4x4 ktoré nemaju medzinápravový dif ale len akúsi spojku ako napr pathfinder ???

Autor:  matoffroad [ Pon, 29.01.2018, 20:06 ]
Predmet príspevku:  Re: Ovladanie 4x4

pampuch131 píše:
Na to,aby ti rovnomerne zaberali kolesa na naprave na ktorej je uzavierka


ved práve nato je uzávierka aby zaberali rovnomerne kolesá , to ide aj bez uzávierky medzi nápravového dif či sa mýlim ???

Stránka 3 z 5 Všetky časy sú v GMT + 1 hodina [ letný čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/