Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Sob, 27.04.2024, 9:29
Dnes je sobota 27. apríla 2024, meniny má Jaroslav a zajtra Jarmila




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 23 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší
 ... o vplyve šnorchla (nielen pre Patrolistov) 
Autor Správa
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
V prakticky každej debate o šnorchli sa skôr či neskôr dostane na pretras vply odporu šnorchla v saní na výkon a spotrebu motora.

Nasledujúce pojednanie je o velkosti odporu šnorchla v saní.

Urobil som malý pokusík, pri ktorom som zhruba baj vočko zmeral podtlak v saní za filtrom za rôznych okolností.

Pokus mal jeden podstaný nedostatok - a to, že pre fatálnu disfunkciu otáčkomera som vytáčal motor iba dľa ucha na cca. 3000 ot/min., čím bola do merania zanesená chyba. Preto schválne neuvádzam žiadne čísla. Až mi bude otáčkomer otáčkomerovať, zopakujem meranie exaktnejšie.

Merania boli vykonané na stojacom aute.
Merania boli vykonané na aute snamontovaným Sprint Filtrom.

Popis meracej aparatúry :

Merania boli vykonané U manometrom, vyrobeným z kusa priehľadnej hadičky, kusa kartónu a kusa naštikaného viazacieho drôtu.

Obrázok

Manometer bol napojený do čudlíku továrensky zabudovaného do hadice sania za filterboxom.

Obrázok

Výsledky merania :

Obrázok

Na ryske 0 je hladina v kľude.

Na ryske 1 je hladina pri asi 3000 ot/min pri otvrenom skrate tesne pri filterboxe

Na ryske 2 je hladina pri asi 3000 ot/min pri saní cez šnorchel bez cyklónu (cyklon mal otvorený klobúk, takže ako keby tam nebol. Domnievam sa, že kobra by dala obdobný výsledok.)

Na ryske 3 je hladina pri asi 3000 ot/min pri saní cez šnorchel s cyklónom.

Z uvedeného vyplýva, že šnorchel kladie v saní meratelný odpor a cyklón kladie skurvený odpor.

Samozrejme, že za jazdy (najmä s kobrou) to bude iné, ale vychádzam z predpokladu, že práve terénne autá potrebujú výkon práve pri malých rýchlostich, pre čo som sa rozhodol vplyv náporu zanedbať.

Mearcie zariadenie jest u mňa k dispozícii, takže by bolo interesantné vykonať merania na rôznych patroloch s rôzne usporiadaným saním (origo filterbox s papierovou vložkou, s KN filtrom, s greenfitrom, Safari Snorchel filterbox ate., etc., etc....)

edit.

Vzhľadom k tomu, že podtlak v mm vodného stĺpca jest fyzykálna veličina univerzálna a reprodukovatelná, môže si takýto manometer spraviť kto chce a namerané hodnoty si potom môžeme porovnáť.... že kto ho má väčšieho....

Jediná podmienka je, aby bola použitá kvapalina rovnakej mernej hmotnosti, napr voda. Priemer hadičky môže byť ľubovolný.

_________________
SLOW & FURIOUS


Naposledy upravil Martin 4 dňa Uto, 20.05.2008, 15:03, celkovo upravené 3



Uto, 20.05.2008, 14:47
Profil WWW
Recyklovaný teaneger
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21
Príspevky: 3601
Bydlisko: MY/BA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Sa tuším nudíš :-D .
Inak super, dones ten zázrak na Saigon, ak tam ideš. By ma zaujímalo, čo nameráme z bežným filtrom /Ja/, KN /RadoND/ KN a šnorchel /Michi/,a sprint /Ty/.

Ale nejaký rozdiel bude aj u turbového a atmosterického morora.

/PS. Ak by štopeu na konci hadičky povolil, asi by bolo domerané čó? :smt017 /

_________________
JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ.Obrázok


Naposledy upravil Kapo dňa Uto, 20.05.2008, 15:10, celkovo upravené 1



Uto, 20.05.2008, 14:56
Profil
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Kapo píše:
Sa tuším nudíš :-D .


hmmmm :roll: :roll: :roll: aj Moniq hovorila čosi o tom, že ma musí zamestnať.... :roll: :?

Ak pôjdem, tak donesiem.

_________________
SLOW & FURIOUS


Uto, 20.05.2008, 15:02
Profil WWW
CVOK HOBBISTA
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 14.06.2007, 22:53
Príspevky: 1442
Bydlisko: Západné čechy - okres ROkycany (pochádzam z Martina)
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Pekný pokus :-D

Martin,

... chytáš PANDA SYNDRÓM???? :-D :-D :-D

(myslel som, akože z nudy... :-D )

-ka-

_________________
Červená je tiež farba...
+420 604 240 223


Uto, 20.05.2008, 15:43
Profil WWW
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 13.12.2006, 22:10
Príspevky: 356
Bydlisko: BA/SE
Odpoveď s citáciou
Martin, ak je vysledok taky ako pises, malo by sa to rovnako prejavit i pri dalsom neexaktnom pokuse. Neskusis nechat napr. verziu c. 1 - teda filter box odpojeny od snorchla a pojazdit tak jeden den? Mal by si podla prveho pokusu pocitovat narast vykonu. A to som teda zvedavy.
Pri ceste do Tisovca sme tento typ pokusu robili so Spanielom (odpojeny filter box od snorchla) a vyhodnotenie, zial dopadlo tak, ze rozdiel bol zanedbatelny (ziadne meranie, iba vyhodnotenie pocitu). Zial hovorim preto, lebo keby bol rozdiel citelny, tak by bolo jasne "uzke" miesto, s ktorym treba nieco spravit, za ucelom zvysenia vykonu prirodzenou cestou.
To k comu si sa dopracoval Ty, je v rozpore s nasim zistenim, preto som zvedavy ci to budes rovnako vnimat aj pocas jazdy a ci to bude v sulade s tym co ukazala hadicka. Mne to po zohladneni vsetkeho vychadza najpravdepodobnejsie tak, ze hadicka s vodou indikuje dramaticke rozdiely, ale pocity pri jazde (pomalej i rychlej) nebudu take rozdielne. Ale, mozno sa mylim, alebo hraju ulohu konstrukcne rozdiely.

_________________
Nissan Patrol K260 - Biely Spaniel = BSP, kratky, 2,8TD
Obrázok


Uto, 20.05.2008, 16:58
Profil WWW
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
... ale veď ja s odpojeným (resp. "zoskratovaným") šnorchlom jazdím furt. Ak sa vozím po meste, resp nieto dôvodu očakávať vodu nad nárazník alebo vela prachu v lufte, tak je pri filterboxe v trubke diera a sanie ide z motorového priestoru. Zatváram ( a teda sfunkčnujem šnorchel) to iba za očakávania horepopísaných okolností. A rozdiel medzi jazdou na bypass a s funkčným cyklónom je citelný. S cyklónom auto žere, dymí a nejde.

Ešte sa chystám na jeden iný pokus - budem merať teplotu v saní so šnorchlom a bez neho.

_________________
SLOW & FURIOUS


Uto, 20.05.2008, 17:10
Profil WWW
Nikdy nespokojny úpravca
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 22:30
Príspevky: 4356
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
zaujal ma tento pokus a kvitujem tu snahu bez ohladu, ci sa nudis alebo si zaneprazdneny...

otazka 1) je ako presne si pridal plyn pri jednotlivych pokusoch (nerypem, zaujima ma to kua) teda ci maly rozdiel otaciek spravi vela alebo zanedbatelne

otazka 2) je ako sa bude spravat test za jazdy (teda motor pod zatazou)

kazdopadne ak s cyklonom zere dymi a nejde, nieco je zle (skusal si cobru ?)

_________________
www.allmetal.sk www.madoffroad.sk
kontakt: allmetal@allmetal.sk , 0905658233

Načo jazdit v úsporných osobákoch, keď máme naše dvaapoltonové terénne likvidátory pohonných hmôt :-)


Uto, 20.05.2008, 20:12
Profil ICQ WWW
CVOK HOBBISTA
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 14.06.2007, 22:53
Príspevky: 1442
Bydlisko: Západné čechy - okres ROkycany (pochádzam z Martina)
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Fyzika je jasná, každé potrubie, zalomenie a spoj robí odpor pri prúdení ...

4o tlak za turbom zrobí s týmto pokusom.

A poznámka o záťaži je veľmi trefná :wink:

-ka-

_________________
Červená je tiež farba...
+420 604 240 223


Uto, 20.05.2008, 20:18
Profil WWW
Recyklovaný teaneger
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21
Príspevky: 3601
Bydlisko: MY/BA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
RADOFFROAD píše:
zaujal ma tento pokus a kvitujem tu snahu bez ohladu, ci sa nudis alebo si zaneprazdneny...

... pri jednotlivych pokusoch (nerypem, zaujima ma to kua) teda ...


Kolká opatrnosť :lol:

_________________
JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ.Obrázok


Uto, 20.05.2008, 20:45
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 02.11.2006, 1:34
Príspevky: 889
Bydlisko: Ruzindol (TT)
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Podla mna, ci je podtlak v sani vyssi alebo mensi, pri preplnovanom motore to nemoze byt pri pouzivani vyrazne citit. Navyse je ine ci je motor vytoceny na volnobehu a vytoceny pod zatazenim. V zatazeni je uz dost E vo vyfukovych plynoch, cize turbo tlaci max predpisany tlak a zvysok Energie uz ide cez wastegate do vyfuku.
Citelny rozdiel moze byt jedine v spektre nizkych otacok, kde sa prechadza z podtlaku do pretlaku a tato turbodiera sa natahuje.
Ja ked som nahodil snorkel tak som pocitoval narast vykonu prave z titulu studensieho vzduchu v sani a trosku predlzeny nastup tlaku v sani.

_________________
zelena mrdka


Uto, 20.05.2008, 20:48
Profil ICQ
Trvalá prekážka
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10
Príspevky: 3197
Bydlisko: nr
Odpoveď s citáciou
Poslať 
pre rada :

Plyn som pridával odhadom podla ucha. Preto je výsledok zaťažený velkou chybou. Podtlak s rastúcimi otáčkami tiež rastie. A to celkom dosť. Bol by zaujímavé zistiť, či podtlak rastie s otáčkami lineárne.

Meranie pod záťažou by bolo zaujímavé, avšak vzhľadom na neskladnosť meracej aparatúry dosť obtiažne.

Meranie som poňal len ako zistenie vplyvu šnorchla a cyklónu na podtlak v saní.

Keby sa našiel dostatočne citlivý vakuometer, tak by sa to dalo merať aj za jazdy.

to Pal.

Aj turbínka musí pri saní prekonávať odpor sania.

_________________
SLOW & FURIOUS


Uto, 20.05.2008, 21:17
Profil WWW
Recyklovaný teaneger
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Uto, 26.12.2006, 17:21
Príspevky: 3601
Bydlisko: MY/BA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
No, a čo s tým urobíme? Predpokladám, že nič. :-)

_________________
JAK BY TADY BYLO KRÁSNE, KDYBY SEM TU NEBYL JÁ.Obrázok


Uto, 20.05.2008, 21:26
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 02.11.2006, 1:34
Príspevky: 889
Bydlisko: Ruzindol (TT)
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Martin 4 píše:
to Pal.

Aj turbínka musí pri saní prekonávať odpor sania.


Vsak to je samozrejme. Ale si uvedom, ze v zatazi je na trubine prebytok vykonu. To je sposobene velkym mnozstvom energie ulozenej v teple horucich vyfukovych plynov, pricom max tlak v turbe je obmedzeny na napr. 0,8 bar. Zvysok horucich spalin ide cez wastegate prec do vyfuku. Ked mas na aute snorkel, ten zvyseny odpor v sani sa podpise na tom ze bude treba vacsie mnozstvo spalin prechadzajucich priamo lopatkami propelky na dosiahnutie rovnakeho tlaku plnenia. Cize o to menej spalin pojde cez wastegate prec do vyfuku. Tak ci tak by tam do vyfuky sli, ci mas snorkla alebo nie. Akurat su vyuzite na prekonanie odporu sania. Rozdiel preto musi byt necititelny.

_________________
zelena mrdka


Uto, 20.05.2008, 21:37
Profil ICQ
Nikdy nespokojny úpravca
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 12.10.2006, 22:30
Príspevky: 4356
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
Poslať 
dobre , tak ja sa priznam :lol:

mam digitalne zariadenie, ktore dokaze spustu podobnych merani podtlaku, priebehu atd. je absolutne spratne s vlastnym napajanim , akurat musim zistit rozsah

takze ked sa k tomu dokopem , mozme to relevantne zavrsit

_________________
www.allmetal.sk www.madoffroad.sk
kontakt: allmetal@allmetal.sk , 0905658233

Načo jazdit v úsporných osobákoch, keď máme naše dvaapoltonové terénne likvidátory pohonných hmôt :-)


Uto, 20.05.2008, 23:00
Profil ICQ WWW
OFFROAD Expert

Registrovaný: Uto, 06.03.2007, 19:34
Príspevky: 1814
Bydlisko: SE
Odpoveď s citáciou
Poslať 
Nemôzem si pomôct ale mne sa to nezda nijak tragicke.Percentualne rozdiely su sice velke ale vzhladom na velkost nameranej hodnoty(vyska vodneho stlpca)zanedbatelna.Ja ked som si robil snorchel tak som dal prierez o 50% väcsi ako som mal vstup do filterboxu.Motor stratil vykon.Potom som dal snorchel od Džonyho,ktory ma prierez asi 3x väcsi a motor prudko nabral vykon.

_________________
Bývalý offroadak


Str, 21.05.2008, 0:44
Profil
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 23 ]  Choď na stránku 1, 2  Ďalší

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron