Zobraziť témy bez odpovede | Zobraziť aktívne témy Aktuálny čas je Sob, 27.04.2024, 17:00
Dnes je sobota 27. apríla 2024, meniny má Jaroslav a zajtra Jarmila




Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 12 ] 
 Bezvodá chladiaca kvapalina. 
Autor Správa
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 31.03.2013, 19:37
Príspevky: 2118
Bydlisko: Lipt. Mikuláš
Odpoveď s citáciou
Zaoberal sa niekto bezvodou chladiacou kvapalinou? Resp. má to niekto v aute? Nejaké postrehy? Vyzerá to zaujímavo, hlavne pre nás, keď často frézujeme na mieste a chladenie motora je priorita No.1.

,,Překročení limitů daných vodou

Voda je excelentní kapalina pro chlazení, dokud je v tekutém skupenství, ale v okamžiku, kdy se změní v páru, nemá prakticky žádnou kapacitu pro přenos tepla. Evans je špičková kapalina pro přenos tepla v motorech, protože zůstává v tekutém skupenství až nad teplotu 180°C. Tento článek popisuje výhody výrazně vyššího bodu varu.
Horká místa \"hot spots\"

V rámci systému chlazení motoru jsou nejžhavější povrchy ty přilehlé ke spalovací komoře, a to konkrétně vložky válců a hlavy válců. V těchto horkých místech je vysoká pravděpodobnost odpaření vody a snížení efektivního chlazení, vedoucí ke ztrátě výkonu a zbytečnému poškození motoru. Když chladící kapalina tímto spůsobem selhává, motor se stává ještě žhavější, což vede k dalším přehřátým povrchům a dalšímu odpařování vody.

Evans chladící kapaliny bez obsahu vody jednoduše nevaří kolem těchto horkých míst a zaručují efektivní chlazení i v těch nejnáročnějších provozních podmínkách, kterým můžete motor vystavit. Když se voda změní v páru, dochází k přetlaku v chladícím systému, který má neblahý vliv na životnost hadic a dalších komponentů. Znatelně vyšší bod varu chladících kapalin Evans znamená o 75% menší tlak než u kapalin na bázi vody, což znamená méně namáhaný chladící systém.

Voda obsahuje kyslík, který způsobuje korozi a podporuje elektrolytickou aktivitu, která dále poškozuje kovové součásti motoru. Evans chladící kapaliny bez obsahu vody eliminují korozi a elektrolytickou aktivitu, čímž razantně zvyšují životnost motoru.

\"\"
Fyzikální omezení vody

V rámci systému chlazení motoru jsou nejžhavější povrchy ty přilehlé ke spalovací komoře, a to konkrétně vložky válců a hlavy válců. Evans dokazuje, že chladící kapaliny na bázi ethylen-glykolu pravidelně překračují hranici teploty, která dělí efektivní jádrový var (místo A na obrázku) od neúčinného Kritického tepelného toku.

Kritický tepelný tok je synonymem pro pojem Departure from Nucleate Boiling (DNB). Nastává-li tato situace v chladícim systému, pokrývá se povrch na přehřátých místech bublinkami páry, což zabraňuje přenostu tepla (místo B na obrázku). Protože pára odvádí méně než třetinu tepla, než dokáže voda, dochází k rapidnímu přehřívání v inkriminovaných místech. To vede k začarovanému kruhu přehřívání...

Toto přehřívání a nadměrné tepelné namáhání vede k mnohým problémům, zejména se jedná o:
Deformace vložek válců a hlav válců
Předčasné zápaly u karburátorových motorů
Snížená účinnost spalování v motorech s přímým vstřikem paliva
Narušení ve formě pitingů kolem vložek válců, hlav válců a vodní pumpy.
Kavitace způsobená párou unikající na sací straně vodní pumpy.
Přehřívání při chodu motoru i po jeho vypnutí.

Caterpiller uvádí, že “Přehřívání je nejobvyklejší příčinou odstávky stroje a způsobuje více než polovinu kritických poškození motoru\".
Chemická omezení vody

Přestože je voda levná a snadno dostupná, je zároveň příčinou koroze v chladích systémech (viz obrázky).

\"\"
Zahřátá voda odvádí značný podíl rozpuštěného kyslíku, ale při chladnutí absorbuje kyslík čerstvý. Tento princip vede k opakovanému cyklu koroze, který je ještě umocněn u starších vozů bez expanzních nádob.

Voda také působí jako elektrolyt, pokud jsou v ní rozpuštěny pevné látky jako soli vodního kamene. To podporuje galvanickou korozi, kdy ušlechtilé kovy podléhají kovům méně ušlechtilým - častým projevem jsou pittingy.

Receptury inhibitorů koroze se v průběhu let několikrát změnily, ale ne vždy k lepšímu. Produkty na bázi dusitanů, silikátů a boritanů jsou na trhu dlouhá léta, zatímco OAT (Organic Acid Technology) inhibitory se objevují až v poslední době. OAT formulace jsou často označovány jako \"long-life\", na základě možnosti jejich cca pětiletého použití, zatímco statndardní nemrznoucí kapaliny mají trvanlivost 1-2 roky.

Přestože OAT směsi s vodou jsou nyní používány ve většině nových vozů, ukázaly se jako méně úspěšné u vozů starších a u těžkých naftových agregátů nákladní, stavební a zemědělské techniky. Po několika letech používání chladích kapalin na bázi OAT se mnoho výrobců heavy-duty motorů, dopravců a přepravců vrací k původním formulacím na bázi dusitanů nebo k hybridním OAT / HOAT složením. Jedním z důvodů této změny byla malá ochrana proti pittingům vložek válců.

K udržení účinné úrovně inhibitorů koroze jsou v některých případech používána doplňková aditiva pro chladící systémy. Obvykle jsou tato aditiva pod- nebo předávkována, což vede k urychlenému průběhu koroze, pittingům vložek válců nebo ucpávání kanálků chladiče ztuhlými inhibitory koroze.

Evans chladící kapaliny bez obsahu vody obsahují minimum kyslíku a jsou celkem špatnými vodiči v porovnání s chladícími kapalinami na bázi vody. Tím je eliminována koroze a degradace chladící kapaliny samotné. Z těchto důvodů jsou Evans Waterless Engine Coolants považovány za CELOŽIVOTNÍ !
"

_________________
...Respect Nature...
Som označený za extrém, pretože milujem svoju zem!


Pon, 15.09.2014, 12:33
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 12.11.2012, 15:39
Príspevky: 911
Bydlisko: Vranov nad Toplou
Odpoveď s citáciou
Je to zaujímavé no pri cene za 4 litre 80 e trochu dosť....

_________________
Toyota Land Cruiser LJ70


Pon, 15.09.2014, 16:46
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 13:24
Príspevky: 1209
Bydlisko: Ráztočno - PD
Odpoveď s citáciou
Nemusí to byť zle, ale mnohé tie výhod sú bláboly, pretože klasická chladiaca kvapalina s vodou nemá korozotvorné účinky, keď je chladiací systém OK tak má mať pri výstupe z hlavy cca. 80°C, pri uzatvorenom okruhu sa bod varu posúva vyššie atď.

_________________
Ludia požadujú aby ich život mal nejaký zmysel, život má presne toľko zmyslov, koľko sme ochotný doň vložiť. H. Hesse


Pon, 15.09.2014, 16:58
Profil
Ťažký Profík
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 26.02.2007, 14:27
Príspevky: 400
Bydlisko: Bratislava
Odpoveď s citáciou
marketing ako vytrieskat dalsie prachy. standardne chladiace zmesi su na vylepsovanie vlastnosti vody pre chladenie systemu. ci uz ide o bod tuhnutia alebo antikorozne ucinky alebo regeneracne ucinky alebo ochranne ucinky atp. chladiaca zmes je na jednom z poslednych miest ktora "zabije" auto.

_________________
unlimited


Pon, 15.09.2014, 18:38
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 12.11.2012, 15:39
Príspevky: 911
Bydlisko: Vranov nad Toplou
Odpoveď s citáciou
dzordzo píše:
marketing ako vytrieskat dalsie prachy. standardne chladiace zmesi su na vylepsovanie vlastnosti vody pre chladenie systemu. ci uz ide o bod tuhnutia alebo antikorozne ucinky alebo regeneracne ucinky alebo ochranne ucinky atp. chladiaca zmes je na jednom z poslednych miest ktora "zabije" auto.


dobrý názor....myslim ze ak sa auto samo o sebe neprehrieva tak je bezpredmetna zmes z bodom varu 180 C• , každopádne je to zaujímavý produkt pre špeciáli a stroje zo stazenou možnosťou chladenia

_________________
Toyota Land Cruiser LJ70


Pon, 15.09.2014, 22:12
Profil
koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
Príspevky: 4310
Bydlisko: ZA
Odpoveď s citáciou
no pár výhod to asi má, ale inak asi súhlas s Tomrs.
Motor je postavený na nejakú prevádzkovú teplotu. Použitie EVANS túto teplotu nezníži ani nezvýši.
Takže z hľadiska práce motora je to asi jedno - kto má problémy s chladením teraz, bude ich mať aj potom.

Výhodou môže byť nižší tlak v systéme, eliminácia vzniku parných káps (toto je inak veľmi zaujímavé ), rizika obarenia a podobne...

Nevýhodou zasa napríklad nemožnosť doliatia dostupného chladiva (vody) v prípade poruchy, cena, a tiež by som sa napríklad bál toho , že bezvodný propylén glykol je horľavý, takže ak praskne nejaká hadička a vystrekne to na horúci výfuk....
Navyše pri vyliatí sa neodparí a je kvázi mastný (šmýka sa na tom jak hovado).

_________________
www.facebook.com/jeepparts , www.jeepparts.sk , www.spinsro.sk


Uto, 16.09.2014, 10:45
Profil WWW
Koumák
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Štv, 03.01.2013, 20:58
Príspevky: 173
Bydlisko: Bytča
Odpoveď s citáciou
tiež v tom nevidím extra zmysel, G12 ma pod tlakom teplotu varu 130°C nad tuto hodnotu je aj tak problem z hladiska maziva ktoré dostáva na hubu ešte viac.

Pokial je všetko v poriadku motor sa na takuto teplotu ani nesmie dostať, a ak by sa aj dostal nad 130 v nnovších autach je cez RJ nad touto teplotou motor zastavený.

A ked si zoberieš že sa ti popsuje ukazovatel teploty, uvarí sa ti motor ako to zistíš ked ti nevysičí voda ?

S evansom sa ti rovno zadrie :D

_________________
Nissan DoubleCab 2,5D 205/80 R16


Uto, 16.09.2014, 20:10
Profil
Support
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Str, 04.10.2006, 14:20
Príspevky: 6674
Bydlisko: PB
Odpoveď s citáciou
Tom to napisal dobre, a palo s tou prasknutou hadickou ci vytecenou kvapalinou rovno zaklincoval.
Keby to bolo take super, tak uz sa s tym stretavame v novych autach peknych par rokov ...
Ale nestretavame. Preco ?


Str, 17.09.2014, 7:32
Profil
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 31.03.2013, 19:37
Príspevky: 2118
Bydlisko: Lipt. Mikuláš
Odpoveď s citáciou
finder píše:
Keby to bolo take super, tak uz sa s tym stretavame v novych autach peknych par rokov ...
Ale nestretavame. Preco ?


Finder, prečo nie sú autá s hliníkovou konštrukciou? Alebo zliatinovou? Vieme, že sa to dá, napr. Audi alebo Peugeot pár takých modelov spravilo. Zo servisu a výmeny dielov sú tiež peniaze navyše. Takisto sa chladiaca kvapalina musí meniť. Zavedenie doživotných/nezničiteľných dielov znamená pre automobilky krach.

Ale nie to som chcel. Viac ma zaujímali reálne skúsenosti, nie konšpiračné teórie. Viem, že to používajú predovšetkým majitelia veteránov, tak som chcel vedieť, či to niekto skúšal v teréne. Samozrejme ďakujem za názory.

_________________
...Respect Nature...
Som označený za extrém, pretože milujem svoju zem!


Str, 17.09.2014, 9:11
Profil
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 29.08.2011, 22:22
Príspevky: 78
Bydlisko: LM
Odpoveď s citáciou
Luther: radšej sa zameraj na to aby sa ti voda v motore nedostala cez 90 :smt023 Horst Fuchs rulez

_________________
WJ 4,7 V8 QD


Str, 17.09.2014, 22:32
Profil WWW
OFFROAD Expert
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Ned, 31.03.2013, 19:37
Príspevky: 2118
Bydlisko: Lipt. Mikuláš
Odpoveď s citáciou
Náročná úloha, keď prevádzková teplota 5.9 je 100°C, ale viem ako si to myslel :) :mrgreen:
Ver mi, že by som bol veľmi rád, keby to už bolo v poriadku. Uvidíme ako na tom bude, keď ho zložím :smt135

_________________
...Respect Nature...
Som označený za extrém, pretože milujem svoju zem!


Str, 17.09.2014, 22:59
Profil
Učeň
Obrázok užívateľa

Registrovaný: Pon, 29.08.2011, 22:22
Príspevky: 78
Bydlisko: LM
Odpoveď s citáciou
Aj WJ 4,7 má v sérii prevádzkovú teplotu 100C...nič čo by nevyriešil 180F termostat namiesto 195F origo termostatu + poriadny chladič a elektro sahara :-D

_________________
WJ 4,7 V8 QD


Str, 17.09.2014, 23:34
Profil WWW
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Odpovedať na tému   [ Príspevkov: 12 ] 

Kto je on-line

Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na: