| Dnes je piatok 31. októbera 2025, meniny má Aurélia a zajtra Denis, Denisa 
 
 
 
 
	
	
		
			|   | Stránka 1 z 1 
 | [ Príspevkov: 12 ] |  |   Povrchová úprava listových pér 
        
        
            | Autor | Správa |  
			| mattias Ťažký Profík 
					Registrovaný: Ned, 13.03.2011, 23:33
 Príspevky: 379
 Bydlisko: Piestany
   | Caute, chcem sa spytat mam rozobrate listove pera a su dost hrdzave listy, mozem ich normalne natriet, nerobi to potom nejaky problem pri pruzeni?Alebo poskladat a natriet len zvonku?
Dik
 _________________Daihatsu Feroza trochu inak...viewtopic.php?f=4&t=12594http://www.4x4life.sk  - magazin zo sveta offroadu 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 11:17 | 
					
					   |  
		|  |  
			| tibik OFFROAD Expert 
					Registrovaný: Ned, 15.03.2009, 22:18
 Príspevky: 2353
 Bydlisko: Banská Štiavnica
   | Ja som natrel a namazal grafitovou vazelinov _________________
 Ex.  XJ. 2,5td  1998.
 WJ 2,7 crd 2002. zatial leštenka . Grand Vitara 2,0td  2006 3dv.
 WK/WH 3crd. 2006.
 Prejdem kade chcem - skoro všade !
 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 15:26 | 
					
					   |  
		|  |  
			| Little PEPE OFFROAD Expert 
					Registrovaný: Uto, 06.07.2010, 20:34
 Príspevky: 1291
 Bydlisko: Myjava
   | kedysi sa robili na listove pera take kozene rukavy plne vazeliny, to je idealne co mozes pre ne spravit. a kym ich zlozis medzi ne podavat take silikonove podlozky lahsie po sebe potom suchaju. a uplne iny pocit z jazdy _________________Pepe K160 3,3TDi + Red Banditos Y60 4,2 D, Hyena V8 6.2D + Audi A6 2,5TD UTE Y60 TD42 vo výstavbe "ked motor tak kladivo, ked smrad tak z diesla"td42@safe-mail.net 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 15:39 | 
					
					     |  
		|  |  
			| mattias Ťažký Profík 
					Registrovaný: Ned, 13.03.2011, 23:33
 Príspevky: 379
 Bydlisko: Piestany
   | silonove plosky su tam original, zodrate niesu, asi to natrem a stycne plochy poriadne namazem...
Dik
 _________________Daihatsu Feroza trochu inak...viewtopic.php?f=4&t=12594http://www.4x4life.sk  - magazin zo sveta offroadu 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 15:47 | 
					
					   |  
		|  |  
			| traktoristaa Ťažký Profík 
					Registrovaný: Štv, 10.06.2010, 20:24
 Príspevky: 295
 Bydlisko: Piestany
   | Listove pera sa nemaju mazat (tiez som to nevedel):
1-ked ich namazes tak sa tam dostane prach a posobi ako brusivo
 2-ked ich namazes tak stratia tlmiacu schopnost
 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 15:55 | 
					
					   |  
		|  |  
			| mattias Ťažký Profík 
					Registrovaný: Ned, 13.03.2011, 23:33
 Príspevky: 379
 Bydlisko: Piestany
   | fuuha, tak toto je pre mna nova informacia    som v tom, ze sa to maze, aj mi to vela ludi radilo, tak teraz fakt neviem  _________________Daihatsu Feroza trochu inak...viewtopic.php?f=4&t=12594http://www.4x4life.sk  - magazin zo sveta offroadu 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 15:57 | 
					
					   |  
		|  |  
			| pepo_ba OFFROAD Expert 
					Registrovaný: Pon, 06.06.2011, 11:47
 Príspevky: 655
 Bydlisko: Bratislava
   | Caute.
 Aj ja by som pridal svoj komentar.
 Osobne som s tym trochu experimentoval na svojom XJ...  tiez som sa pytal odbornikov a dospel som k zaveru:
 1. Listove pera absorbuju zataz pri pruzeni ohybom listov.
 2. Tlmiacu funkciu z vacsej miery preberaju tlmice (plynove, olejove a vselijake ine..), ktore zamedzia rozhupaniu vozidla, zmiernuju vibracie a vacsie narazy.
 3. Listove pera maju po sebe klzat a kedze mazivo v podobe vazeliny by zachytavalo prach a piesok fungujuci ako brusivo (ako pise Tono Traktorista), vkladaju sa medzi ne silikonove klzne plosky. Ked nepracuju/neklzu, trenie medzi nimi sposobuje ze je odpruzenie vozidla tvrde.
 4. Obalovanie listov ochrannym navlekom funguje skor opacne...  ked uz sa do navleku raz voda dostane a ta sa tam dostane vzdy, tak uz odtial nevytecie a pera budu nerusene hnit... pripomina mi to vtip o vodotesnych hodinkach za 5 korun...  ked uz do nich voda natecie, su uzasne vodotesne a je problem tu vodu z nich dostat...      Raz som skusal na svojich vydratych perach... kde uz boli silikonove vlozky davno "minute" a vrzgalo to len zelezo na zelezo, poriadne som to ocistil a namazal v mieste kontaktu listov vazelinou... komfort jazdy sa prudko zvysil aj napriek tomu, ze boli listy uz prehnute hore bruchom...  samozrejme, ze sa na vazelinu nalepila spina a vyzeralo to vzapati hrozne... tak som listy jednoducho vymenil za nove.... teraz klzu na "suchom" silikone a je to parada...
 Jedinu vec, ktoru by som asi pre listy urobil, je nejaky odolny nater, ktory sa velmi neolupuje z ohybanych ploch listov, nech su na oko pekne a inak len pravidelna ocista tlakovou vodou a zdrave silikonove klzne plosky...
 Jedna zaujimavost z muzea: Videl som na starom mozno este predvojnovom nakladiaku odpruzenom listovymi perami tlmice zostavene z dvoch protichodnych listov (jeden ukotveny na rame a druhy na naprave) zopnutych v strede pevnou sponou, ktore vyuzivali trenie medzi listami na tlmenie vybracii a razov od napravy ako to dnes riesia tie nase olejove, plynove a tie ostatne... u takych by bolo namazanie stycnej plochy na skodu...
 Keby som sa v niecom mylil, tak ma odbornici opravte...      P.
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 17:52 | 
					
					     |  
		|  |  
			| mattias Ťažký Profík 
					Registrovaný: Ned, 13.03.2011, 23:33
 Príspevky: 379
 Bydlisko: Piestany
   | a tie silikonove podlozke sa daju kde zohnat?
Dik
 _________________Daihatsu Feroza trochu inak...viewtopic.php?f=4&t=12594http://www.4x4life.sk  - magazin zo sveta offroadu 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 19:20 | 
					
					   |  
		|  |  
			| palo-cherokee koumák 
					Registrovaný: Pia, 06.10.2006, 9:35
 Príspevky: 4319
 Bydlisko: ZA
   | kedysi dávno pred x rokmi keď boli listy zožené kov na kov sa na niektorých autách mazali graftom a zašívali do kože alebo celtoviny alebo sa "motali" akousi páskou.Ale to je skôr debata pre veteránfórum.
 Dnes bežné listy používajú plastové vložky.  Ale nie je to v žiadnom prípade silikón.Sú to tzv klzné (samomazné) plasty. Bežne sa používa dotovaný polyamid u tých lepších PEEK alebo PAI plnené PTFE a grafitom
 
 kúpiť sa to dá ako tyčovina alebo dosky, obrobiť si to musíš sám
 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 19:44 | 
					
					     |  
		|  |  
			| mattias Ťažký Profík 
					Registrovaný: Ned, 13.03.2011, 23:33
 Príspevky: 379
 Bydlisko: Piestany
   | Dakujem za info, ono na tych listoch je to original a je to trochu zodrate ale este tam je nejaky material, tak to mozno ani nebudem riesit...ked to zacne vrzgat tak potom budem riesit a zhanat  _________________Daihatsu Feroza trochu inak...viewtopic.php?f=4&t=12594http://www.4x4life.sk  - magazin zo sveta offroadu 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 19:53 | 
					
					   |  
		|  |  
			| rustycj OFFROAD Expert 
					Registrovaný: Uto, 27.05.2008, 18:49
 Príspevky: 687
 Bydlisko: TN
   | cele natriet obycajnou farbou, mozno prasok vyzera krajsie ale ide tazko opravit, tie klzne plochy kupis hocikde (v US) 
 
 |  
			| Str, 26.10.2011, 20:46 | 
					
					   |  
		|  |  
			| 5ko Ťažký Profík 
					Registrovaný: Str, 30.04.2008, 8:06
 Príspevky: 407
 Bydlisko: Bratislava
   |  cele litanie pisu o renovacii a udrzovani listovych per na trabantovom fore, nakolko tieto vozitka n atom funguju doteraz.
 tu je kusok od chlapa ktoreho to zivy cely zivot a je v tom naozaj dobry!
 
 "A nyní k tomu vlastnímu tématu - původně se mezi listy dávala bronzová folie o síle 0,3mm, byla drahá, tak se nahradila sklotextilními pásy (hnědý materiál, někdy zvaný texgumoit a používal se na plošné spoje - také), i ty byly časem drahé, tak se pouze na některé listy vysekl otvor do kterého se dal takový nýt z PVC po kterém měl list klouzat. Mezi listy nemusí být vloženo nic, vždy ale platí zásada, že listy musí být dokonale namazány - prostoupeny tukem v celé ploše. Může mezi listy být třeba zlato, když budou suché, poškodí se otěrem. Balení per bylo jen módní, nikoliv účelné, byla to stejná fáma, jako zhasínání motoru se sytičem nebo trojnásobné protůtování před vypnutím motoru. Výrobce to nikdy nedoporučil, pouze se našel šikovný výrobce, který svého času prodával sady na balení per, ale bez kladného efektu. U pera platí, že má zůstat volné a ono se samo čistí třením. Pokud se zabalí, tak voda jde pod tlakem (kolo v louži a pod.) i s nečistotou do obalu, ale ven vyteče nebo se odpaří pouze voda a to ještě až za několik dnů. Takové dokonale namazané a zabalené pero má po delší době horší stav, jako pero holé a jednou ročně promazané. Balení per je pouze vynálezem komečním, využívají lenosti lidí o pero pečeovat.
 
 Listová pera se však v dávné minulosti opravdu balila, ale pouze na vojenských vozidlech, která se brodila blátem, tam ovšem nejméně 2x ročně (tzv. přechody) pera vojíni vybalili, očistili do chromového lesku a znovu zabalili, to je však něco jiného. Od tud může pověra o balení per pocházet.
 
 
 |  
			| Štv, 27.10.2011, 13:54 | 
					
					   |  
		|  |  
		|  |  
	
		
			|   | Stránka 1 z 1 
 | [ Príspevkov: 12 ] |  |  
 
	
		| Kto je on-line |  
		| Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |  
 
	|  | Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
 Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
 Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre
 Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
 
 |  
   |