Dnes je nedela 22. decembra 2024, meniny má Adela a zajtra Nadežda
Autor |
Správa |
Dufi
Ťažký Profík
Registrovaný: Ned, 08.10.2006, 12:22 Príspevky: 408 Bydlisko: Bratislava
|
Na starom fore niekto napisal pekny pokec o tom ako ovladat Patrola.
Myslim ze to bol Milan 4 ak sa dobre pamatam (ak niekto iny tak sa ospravedlnujem, ja uz obcas mam sklerozu ).
Nemate to niekto? Pripadne nebola by ochota to napisat znovu?
Co, ako a kedy radit? Kedy 4H? Kedy 4L? Ako s uzavierkami? Ako ovladat predne volnobezky? Odpajanie STABI? A ine....
Secko v zaujme nic neznicit a neposkodit nekompetentnou obsluhou.
Pre mna sebecky zamerane na kratkeho Y61 Patrola....
_________________ "Tým, ktorí za niečo bojujú, dáva život takú slasť, akú tí v úkryte nikdy nepoznajú." Nástenka v Khe Sanh, Vietnam, 1968
|
Ned, 03.12.2006, 20:54 |
|
|
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
PRÍDAVNÁ PREVODOVKA
2 H (alebo Hi) sú poháňané len zadné kolesá rýchlym prevodom. Takto sa bežne jazdí po ceste, alebo aj po lahko zjazdnej neceste.
4 H (alebo Hi) sú poháňané všetky štyry kolá rýchlym prevodom. Patrol nemá medzinápravový diff, takže 4 H môže byť zaradené len pod podmienkou, že pri zatáčaní sa môžu kolesá šmyknúť (sneh, blato, tráva) V žiadnom prípade nepoužívaj 4 H napr v daždi na cesta a pod. Na to nie je určený. (pre úplnosť, keď má Patrol zaradené 4, je to to isté ako keď má Def poťažmo Niva zavretý medzidiff.)
4 L (alebo Lo) sú poháňané všetky kolá cez pomalý - redukčný prevod. Auto ide pomaly a má obrovský ťah. Takto sa jazdí v ťažkom teréne, v strmých kopcoch alebo ak treba ísť velmi pomaly. Zase platí že len ak je možný preklz kolies pri zatáčaní.
Podmienka šmyklavosti terénu pri pohone všetkých kolies nie je definitívna... ak treba napr. v strmom kopci na kameňoch zatočiť na 4L samozrejme že sa to dá....ale autu to nerobí dobre. Takže s pohonom všetkých kolies opatrne a uvážlivo. Pohon 4x4 určite nepatrí na asfalt alebo obecne na spevnené plochy (leda že je nasnežené samozrejme...)
Pri radení z 2H na 4H je vhodné zastaviť (aj keď návod píše čosi o 40 kmh) hlavne ak sú volnobežky na AUTO (o volnobežkách nižšie)
Ak sú volnobežky na LOCK, dá sa radiť z 2H na 4H kedykolvek cez spojku (zadné kolá nesmú hrabať) Vyradiť predný náhon (z 4H na 2H) môžeš kedykolvek sa ti podarí. Môže sa stať že to nepôjde... vtedy za jazdy pusti plyn a v momente zmeny smeru prenosu výkonu (keď motor prestáva poháňať auto a auto začína pretáčať motor) tlač páku. Ona povolí.
Radiť z 4H an 4L a opačne sa dá len ak auto stojí. Dbaj aby fakt bolo zaradené. Ak páku nedotlačíš do správnej polohy, zostane v redukčnej prevodovke neutrál a prevodovka je tým odpojená od pohonu = nech zaradíš čokolvek, nepôjde to. Je to velmi hlúpe prekvapenie najmä v svahu, keď od motora na redukcii očakávač mocný brzdiaci efekt... a ono nič a auto sa veselo rozbieha. (citát Páju z jedného kurevského svahu na Tisovci "jestli mi tady vyskočí redukce, nestihnu ani zakvičet")
VOLNOBEŽKY
Volnobežky sú tie mechanizmy uprostred predných kolies. Je to pomsta malého žltého muža za jadrové údery na Hirošimu a Nagasaky. Volnobežka má dve polohy - AUTO a LOCK. Prehadzujú sa za šesťhran buď kolovým klúčom, ale pasuje tam aj podstatne skladnejší sviečkový klúč.
V polohe AUTO volnobežka sleduje rozdiel rýchlostí kolesa a poloosy. Ak sa točí koleso rýchlejšie ako poloosa (=je zaradené 2H), nič sa nedeje - volnobežka je vypnutá. T.j. celý mechanizmus predného náhonu stojí a nezdvíha spotrebu. Ak sa točí poloosa rýchlejšie ako koleso (=je zaradený predný náhon a zadné kolá hrabú) volnobežka sa zacvakne a spojí koleso s poloosou - ťahajú aj predné kolá. Problém je, že pri razantnom zacvaknutí je volnobežka velmi namáhaná a nič netrvá večne. Takže ak sa volnobežka používa často na záber v teréne (nebodaj razantný záber pod plynom) v krátkej dobe sa skurví. Nová volnobežka stojí skurvene vela (tuším 17 000 alebo čo... )
Preto ak niekde zahučíš a zaradíš 4H/4L, pohýňaj sa jemne, aby to s volnobežkami netresklo. Inak to raz spraví drahé PUK! a je po ftákách. Tak isto volnobežkám škodí vycukávanie auta dopredu-dozadu.
Z toho dôvodu je automatická funkcia volnobežiek dobrá leda že treba prejsť cez kopu snehu na parkovisku pred Teskom.
Pri vyraďovaní 4H/4L s volnobežkami na AUTO sa má cca 1 až 2 metre cúvnuť na vycvaknutie volnobežiek.
Ak sa chystáš na akékolvek náročnejšie offroudenie, vyskoč von a prehoď volnobežky na LOCK. Vtedy sú poloosy ku kolám pripojené natvrdo a môžeš s auto hrkať ako len chceš.
Treba dbať, aby boli obe volnobežky v rovnakej polohe. Jazda z volnobežkami v nerovnakej polohe je prísne zakázaná.
Niekedy sa stane (najmä po jazde zo zaradeným predným náhonom) že niektorá volnobežka začne bzučať. Na to treba dať pozor a akonáhle sa to prejaví treba spomaliť. Tesne pred zastavením to v kolese buchne a volnobežka vyskočí. Dá sa ihneď pokračovať v jazde, alebo pre kľud duše postáť a kúsok cúvnuť. V tomto majú nevýhodu dobre odhlučnené Y61 - strojník lahšie prehliadne (prepočuje) bzučanie volnobežka. V Y60 je to počuť celkom dobre.
Zničenú volnobežku len zriedkakedy niekto nahradzuje drahým orginálom. Obvykle sa namontujú manuálne volnobežka (AVM) ktoré majú ručne prehadzované dve polohy - FREE a LOCK. Je to lacnejšie a nepohodlnejšie.
UZÁVIERKA
Uzávierka, alebo tiež špéra napevno spája zadné poloosy a tým vyraďuje zadný diff z činnosti.
Pre použitie uzávierky ešte prísnejšie platí podmienka šmyklavosti terénu.
Uzávierka sa zatvára PRED prejazdom ťažkým terénom alebo miestom kde hrozí vykríženie auta.
Totižto uzávierka nemusí zaskočiť ihneď, ale ju membránový valec iba opre o ozubenie a zubová spojka zaskočí až sa poloosa a kôš diffu dostanú do vhodnej polohy. Takže v nevhodneom prípade až keď sa hrabúce koleso o kus pootočí. Ak ti začne hrabať jedno koleso a zavreš diff, NIKDY nepúšťaj spojku trhnutím pod plynom. To by bola nalepšia cesta k likvidácii uzávierky a možno aj diffu. Rdšej s modlitbou na perách jemne púšťaj spojku až kým uzávierka nezaskočí (biele svetlo na prístrojovke) Ale to už je celé chybný postup, uzávierku si mal mať zavretú už pred vjazdom do podozrivého miesta.
Ak uzatváraš uzávierku správne pred terénom, precvakni vypínač a potiahni kus v oblúku (dopredu alebo dozadu, to je jedno) až kým sa nerozsvieti biela kontrolka. Potom je uzávierka zavretá môžeš ísť prasiť do blata.
Pri vypínaní uzávierky sa ti často stane že precvakneš vypínač ... a nič. Kontrolka svieti ďalej. Treba uzávierku odlahčiť, aby vyskočila. Zase potiahni do oblúku, alebo sprav miernu vlnku aby uzávierka vyskočila. Ak svieti biele svetlo aj keď nechceš, hladaj príčinu. Nepokúšaj sa jazdiť po ceste ak máš podozrenie že je diff uzavretý !
|
Pon, 04.12.2006, 17:39 |
|
|
IvoLUCKY
OFFROAD Expert
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 16:02 Príspevky: 968 Bydlisko: Trenčín
|
Martin ten nick Ti fuckt sedi
Ked som toto cital na starom fore padlo moje rozhodnutiie pre Patrola ... Zarad, vyrad , nerad, precvakni ... Nie - elektronika vo vhodnom okamihu Genitalne zasiahne, alebo pocitac na zaklade informaci zo snimacov 1azxx vyhodnoti a posudi co je pre teba naj
_________________ OFF the ROAD
|
Pon, 04.12.2006, 19:24 |
|
|
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
áno áno.... preto všade hlásam, že Patrol nie je pre šoféra ale pre strojníka
|
Pon, 04.12.2006, 19:27 |
|
|
Dufi
Ťažký Profík
Registrovaný: Ned, 08.10.2006, 12:22 Príspevky: 408 Bydlisko: Bratislava
|
_________________ "Tým, ktorí za niečo bojujú, dáva život takú slasť, akú tí v úkryte nikdy nepoznajú." Nástenka v Khe Sanh, Vietnam, 1968
|
Pon, 04.12.2006, 21:36 |
|
|
petertn
OFFROAD Expert
Registrovaný: Pon, 04.12.2006, 15:26 Príspevky: 1254 Bydlisko: Trenčín
|
Super "biblia pre Patrolaka" dik
|
Uto, 05.12.2006, 0:29 |
|
|
Martin 4
Trvalá prekážka
Registrovaný: Štv, 05.10.2006, 0:10 Príspevky: 3197 Bydlisko: nr
|
Ešte kruto dodám, že 70% havárií Patrolieho podvozku je spôsobených neznalosťou majitela a následnou chybou pilotáže. 25% závad spôsobil majitel ktorý síce vedel čo a ako, ale vytiekli mu nervy a v amoku konal úmyselne chybne a posledných 5% je spôsobených opotrebením a únavou materiálu. Z čoho smutne vyplíva, že Patrol nie je blbozdorné auto a vyžaduje myslenie a rozvahu pri pilotáži. Preto sa máloktorý dožije poruchy spôsobenej vekom a zodratím od roboty Vždy ho dávno predtým zmrší blbec.
Takže kto máte zánovného Patrola a naučíte sa ako ho ovládať (velmi vhodná je k tomu napríklad príručka k autu.. aj keď príručke vyčítam medzery najmä čo sa týka ovládania uzávierky) tak máte velkú šancu že Vám bude dlho a dobre slúžiť. A kto je cholerik a často "vypení".... by sa mal obzrieť po inom aute. Patrol je pre kluďasov.
Edit :
Odolnosť a spoľahlivosť podvozku Patrola je spôsobená aj jeho podmotorovaním. Má proste príliš slabý motor, aby dokázal ublížiť sám sebe. Preto si Patroly veľmi zriedkavo lúskajú diffy, lámu kríže a odkrúcajú poloosy. Všetko zlé je na niečo dobré....
|
Uto, 05.12.2006, 1:02 |
|
|
cico
Legenda Offroadu
Registrovaný: Pon, 20.11.2006, 12:05 Príspevky: 1316 Bydlisko: Wychod
|
to Martin.
Supeeer výklad . VŠ Patroláka. Aj ja som sa poučil.Dik.
|
Str, 06.12.2006, 11:24 |
|
|
dlabos
Učeň
Registrovaný: Str, 11.07.2007, 0:41 Príspevky: 69 Bydlisko: Prievidza
|
kedy je najlepšie zapínať uzavierku????ked ešte neni redukcia aby to netrhalo???
|
Štv, 19.07.2007, 16:34 |
|
|
finder
Support
Registrovaný: Str, 04.10.2006, 14:20 Príspevky: 6665 Bydlisko: PB
|
Zapinaj kedy chces, ale v klude, inac povedane, nie v zabere, vid vyssie napisany odstavec o vhodnodnej polohe.
Redukcia vzdy viac pomoze autu ako uzavierka (naozaj ? ), takze uzavierku povazuj len za jej "doplnok", ked uz ani redukcia nevladze ...
_________________Co neubrdzis, neukecas. Ak to nejde ubrzdit, aspon pridaj, nech je sranda . 31" AT, AVM, hasicak, gurtne, retaze, bezna auto vybava. Zatial ... http://www.spritmonitor.de/en/mileage_icon/599240.html
|
Štv, 19.07.2007, 16:46 |
|
|
Karlito
CVOK HOBBISTA
Registrovaný: Štv, 14.06.2007, 22:53 Príspevky: 1442 Bydlisko: Západné čechy - okres ROkycany (pochádzam z Martina)
|
Finder,
dovolím si trošku oponovať...
Uzávierka nie je doplnok redukcie! A jej použitie keď redukcia nevládze je buď zle formulované, alebo nejaký mýtus starej školy...
Uzávuerka diferenciálu je samostatný celok, pracujúci nezávisle na ostatných pripojeniach 2H, 4H, 4L. V prípade prejazdu cez garát (kľudne aj na 4H) môže dôjsť k extrémnemu vykríženiu náprav a v tomto prípade ani redukcia nepomôže, tá len redukuje moment = rýchlosť.
Tak ako je dôležité správne zapínanie (radenie) redukcie, tak dôležité je aj VYRADENIE! Ak sú poloosy namáhané a uzávierka je v zábere tak nemusí vyskočiť úplne, resp. je s postupným vyraďovaním preťažovaná...
-ka-
PS: používanie v kombinácii 2H (sneh/asfalt pod nápravou), 4H (prejazd terénom s vykrížením náprav) nie je pre ňu smrteľné, ale a čítaj Martinovo príspevok
|
Štv, 19.07.2007, 17:33 |
|
|
finder
Support
Registrovaný: Str, 04.10.2006, 14:20 Príspevky: 6665 Bydlisko: PB
|
Ja som to trochu zjednodusil, v podstate mi pride uzavierka trochu taka pseudo zbytocna, pretoze k situaciam ako si popisal pride skor vynimocne, drvivu vecsinu trasy si schopny viac menej prejst bez nej, a uzavierka je tam mozno az trochu komplikujuca zivot, kedze diff je zablokovany a ma tendenciu ist rovno ...
_________________Co neubrdzis, neukecas. Ak to nejde ubrzdit, aspon pridaj, nech je sranda . 31" AT, AVM, hasicak, gurtne, retaze, bezna auto vybava. Zatial ... http://www.spritmonitor.de/en/mileage_icon/599240.html
|
Štv, 19.07.2007, 19:41 |
|
|
cico
Legenda Offroadu
Registrovaný: Pon, 20.11.2006, 12:05 Príspevky: 1316 Bydlisko: Wychod
|
|
Štv, 19.07.2007, 22:40 |
|
|
Karlito
CVOK HOBBISTA
Registrovaný: Štv, 14.06.2007, 22:53 Príspevky: 1442 Bydlisko: Západné čechy - okres ROkycany (pochádzam z Martina)
|
preto sa stretávame s ľuďmi čo na staršie Patroly (160,260), terána, pick upy dávajú uzávierky aby to trošku dokazili, to auto... a výrobcovia ARB, ďalších uzávierok vrátane systémov Aussie Locker a pod majú kšefty len od takýchto
obecne je pre mňa uzávierka znakom offroada, spolu s dvoma pákami z tunela, natvrdo pripojiteľnou 4x4 a redukciou...
-ka-
|
Štv, 19.07.2007, 22:47 |
|
|
michi
OFFROAD Expert
Registrovaný: Str, 18.10.2006, 1:17 Príspevky: 2388 Bydlisko: Zálesie
|
finder píše: :oops: Ja som to trochu zjednodusil, v podstate mi pride uzavierka trochu taka pseudo zbytocna, pretoze k situaciam ako si popisal pride skor vynimocne, drvivu vecsinu trasy si schopny viac menej prejst bez nej, a uzavierka je tam mozno az trochu komplikujuca zivot, kedze diff je zablokovany a ma tendenciu ist rovno ...
No pokiaľ najťažší offroad je obrubník pred Tescom, tak potom je špéra naozaj zbytočná.
Finderko to si trocha moc zjednodušil, a vyznelo to zle.
|
Štv, 19.07.2007, 23:39 |
|
|
|
Kto je on-line |
Užívatelia prehliadajúci toto fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný |
|
Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre Nemôžete zasielať súbory v tomto fóre
|
|